"- Why do you want to fly?" "- I wanna be free."
Egy Lockheed Vega, élénkpiros, arany csíkokkal. A földön nehézkes, de a levegőben szépen ellensúlyozza a felhők fehérségét. 1935. januárjában ezzel a géppel repüli át a Csendes-óceánt. Az első nő, aki megteszi ezt a távolságot. Az első ember. Tizenöt évnyi pilóta-karrier áll mögötte, amit abban a korban kezdett, amikor nem voltak szabályok, nem kértek engedélyt, s férfiak között vívta ki magának azt a nemzetközi elismerést, ami a lelkes tisztelőket máig arra indítja, hogy kibogozzák 1937-es halálának körülményeit.
Amelia Earhart 1897. július 24-én született.
„A csillagok olyan közel függtek a pilótafülke ablakához, hogy meg tudtam volna érinteni őket. Sosem láttam még ennyi és ekkora csillagot. Sosem feledhetem a tenger feketesége fölött a fehér felhők, a holdfény és a csillagok fényének kontrasztját.”
10 évesen látott először repülőgépet, a földön: egy halomnyi koszos drót, kábel és faanyag Iowában, az állami a vásáron. Nem hozta tűzbe az sem, mikor elmondták neki, ez az izé tud repülni. Tíz év kellett még, hogy a piszkos hangárok és bajtársias csapatszellem világa magával ragadja. Az első világháború alatt, idealisztikus céloktól vezérelve ment el nővérnek Torontóba – itt találkozott először pilótákkal. Ők a hadseregnek dolgoztak. Gyógyszerésznek tanult, de végül úgy határozott, hogy jól jövedelmező és biztos állás helyett, melyben vegytiszta laboratóriumban ülve gondosan boncolgathatná a csótányokat, inkább a repülést választja. Első felszállása során, bár csak párszáz méterre távolodott el a földtől, érezte, hol a helye, s mi ragadja el igazán.
1928-ban válik híressé, mikor egy háromtagú repülős csapat tagjaként ő lesz az első nő, aki átszeli az Atlanti-óceánt. Nem sokkal később egyedül is megismétli majd a mutatványt: csak 1932-ig kell várnia rá. A repülésben még nem voltak szabályok. nem volt szervezet, nem voltak vizsgák, nem volt vezetői engedély. A maga felelősségére repült, aki repült. Első gépe megvásárlásáért hosszú ideig levélválogatóként dolgozott. Övé lett az első nőnek kiállított repülési engedély is, amikor szabályozni kezdték a területet.
Hogy mitől lett és maradt híres? A boldogságtól. Még ha 12000 lábon elromlott is a magasságjelző, ha lefagytak is a szárnyai, ha tűz csapott is ki a motorból, s eresztett z üzemanyagtartály, s mindez első Atlanti-óceánt átszelő repülésének utolsó két órájában történt is (közel tizenöt órát töltött a levegőben), ő boldog volt. Megírta könyveit kalandjairól, de nem volt a tömegek határtalan szenzációéhségének lelkes etetője, hiszen ők a legkisebb apró balesetet is hajlamosak lettek volna hatalmas és a sikert elsöprő szerencsétlenségként láttatni. Büszke volt szabadságára és vigyázott is rá: férje, George Palmer Putnam, egy kiadóház feje ötször kérte meg és kapott kosarat, hogy hatodik kísérlete végül sikerrel járjon. Így az övé volt a jog arra is, hogy beleegyezzen 1932-re tervezett Atlanti-óceáni magányos utazásába is. Megszerezte feleségének az előkészületekhez Bert Balchen norvég pilótát, akiről később, a washingtoni banketten, Hoover elnökkel és nejével folytatott ebédje után úgy emlékezett meg az aviatrix, hogy hangsúlyozta: „minden expedíció sikerének 60 %-a az előkészületekben rejlik”.
1932. május 21-én reggel hét óra előtt pár perccel indult Új-Foundlandról. 15 óra repülés után, melynek legnehezebb része az utolsó két óra volt, műszerek nélkül, fagyott szárnnyal, lyukas tankkal, egy ír tanya melletti mezőn landolt. Washingtonban viccesen utalt rá, hogy nem igazak a pletykák, miszerint földet érés közben megölt volna egy tehenet, hacsak az izgalomtól nem halt meg néhány. A Smithsonian Intézet Nemzeti légi és űrmúzeuma őriz egy felvételt: Amelia vidáman mutat valamit a tanya ajtajában álló idős asszonynak, aki gyomorszájig érő kapura támaszkodik, mögötte a család két férfitagja mered Amelia kezeire.
17 éven át tartó pilóta-élete során 13 fontos rekordot tudhat magáénak. A Csendes-óceán magányos átrepülése (1935), a női transzkontinentális gyorsasági rekord kétszeri megdöntése (1932, 1933), az első nő, aki kétszer is átrepülte az Atlanti-óceánt, s így tovább.
1937-ben újabb rekordra készült: világ körüli repülőutat tervezett. A Howland-szigetek közelében zuhanhatott a gép a Csendes-óceánba, de van, aki úgy tudja, elérte a japán partokat, ahol fogságba esett, mások arra tippelnek, a túlzott népszerűség elől menekült el álnevet és új személyiséget választva. Utolsó útjáról férje, George Putnam állított össze kötetet 1937-ben.
Repüléssel szerzett hírnevét a nőjogi mozgalmak szolgálatába állítva országos előadókörutakon népszerűsítette a nők jogait Amerikában. Számos újságcikket, magazinriportot és könyvet publikált. Egy időben divattervezőként is bemutatkozott: 30 üzletben árulták az általa tervezett kollekciót Amerikában. A Purdue Egyetem karrier-tanácsadójaként is működött. Hilary Swank, Richard Gere és Ewan McGregor főszereplésével Mira Nair készített filmet Amelia Earhartról, az első nőről, aki átrepülte az Atlanti-óceánt. A filmet 2009 októberétől vetítették az amerikai mozikban.
Györe Gabriella
Felhasznált irodalom
Michele Slung, Living with Cannibals and other women’s adventures Adventure Press, National Geographic Society, Washington D.C.
Amelia Earhartról a wikipédián