fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Lolita nem Nabokov álma

2010.10.15. 07:00 | icentrifuga | 22 komment

Címkék: folyóirat divat sasa németh ványi klári divatica

Lolita? Biztosan Nabokov. Nem. Annyiban még is igen, hogy a Japánból származó különleges trend kislányos bájt és „ártatlanságot” diktál. Legalábbis, ami a megjelenést és az öltözéket illeti. A felkelő nap országában az 1980-as években vette kezdetét ez a mára már a világ különböző szegleteiben is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő szubkultúra. A szűzies, ám mégis „bevállalós” távol-keleti csajok zászlajukra európai ükanyáink bugyogóját, viktoriánus és rokokó ruhakölteményeket tűzték, különböző hordható formációkban.

Ezek az öltözékek a japán kultúrától teljesen idegenek voltak: fodrok, csipkék, anyagok, mégis, vagy épp ezért, kuriózumként hatottak a 80-as évek felcseperedő generációjára. Egyre többen ellenállhatatlan vágyat éreztek arra, hogy a XVIII–XIX. századi európai nők bőrébe bújhassanak. Egészen a rokokó pazar pompájáig nem volt megállás. Az öreg kontinens jó néven vette a divattörténeti fricskát, erre kiváló bizonyíték a lolik térhódítása. Kezdetben főként a nyugati országokban, Angliában, Franciaországban vált egyre népszerűbbé, majd keletebbre gyűrűzött a „bűbájos életforma”.

 

 

 

Mitől loli a loli?

A lolitaság íratlan szabályai elsősorban a megjelenésre összpontosítanak.

A ruhadaraboknak finom harmóniát és szemérmességet kell sugározniuk. A szoknyák szigorúan takarják a térdeket, nyakig gombolt blúzok, alsószoknyák, bugyogók villanhatnak csupán ki a fodrok alól. Minőségi, finom, természetes textíliákból, csipkékből készül a Lolita toalettje.

 

Porcelánbaba szeretnék lenni!

A porcelánbaba lassan a loliták egyik állandójelzőjévé válik. Sokuknak valóban a legfőbb vágya,  hogy elvarázsoljon,  akár csak azok a régimódi játékszerek.

Magyarországon egyre több ifjúsági magazin, blog, online portál foglalkozik a jelenséggel. Momiji babák, mangák, animék, loliták, a japán szubkultúrák ínyencségei könnyedén megtalálják az utat célközönségükhöz. Nem régiben az RTL Klub műsorában kaptak mikrofonvégre két lolitát.

"Mi ellen lázadtok?"

- vágták a megriadt babák arcába a kérdést. „A lolita nem lázadás, nem kamaszkori bolondéria, a lolita életérzés, esztétikai kategória” - tudtuk meg Nanától, akivel civilben találkoztunk. Polgári nevét és foglalkozását nem árulta el. Felesleges is firtatnunk, hiszen minket a benne rejlő lolita érdekel. Tévedünk, ha Nanát egy hóbortos 13 évesnek, vagy egy vadóc 17 évesnek képzeljük.  Régen túl van már a viharos kamaszkoron. Nana felnőtt, érett személyiség.

Nanánál jártunk, aki a magyar Loliták mozgatórugója.  Készített egy kis összeállítást nekünk arról, milyen is a loli divat, hogyan alakult,  és milyenné lesz. Nanával Németh Ványi Klári beszélgetett.

 

Mikor léptél a lolik sorába? Hogy találtad meg ezt az életérzést?

Három éve vagyok gyakorló loli, de azt hiszem, én mindig is magaménak éreztem azokat az eszméket és tulajdonságokat, amelyeket loliként magaménak vallok – csak akkor még nem voltak hozzá ruháim… A lelkem mélyén én mindig is egy múlt századi úri hölgy voltam.

Olyan, mint egy szerepjáték?

Igen is és nem is. Színjáték talán, mert valahol mégiscsak egy „jelmezt” veszünk fel – de nincs tényleges, egységes szerep, amivel a jelmez viselésekor azonosulunk. Tény, hogy kiszakít a valóságból, de nem úgy teszi, hogy egyben el is választ tőle… bár lehet, hogy ezt az emberek, akik mellett elsétálok loliban az utcán, máshogy gondolják. Én szeretem azt gondolni, hogy a loli énem valahonnan belülről jön, és ugyanúgy a részem, mint az utcai ruháim – ugyanaz a lány, egy másik szerepben.

 

Hány loli van Magyarországon?

A mi loli közösségünknek körülbelül harminc aktív tagja van, és vannak vidéken is loli ismerőseink, akik alkalomszerűen jönnek el a találkozóinkra. Nagyon sok olyan lány van, aki lolinak állítja be magát, mert van egy-két ruhája, és nagyon sok olyan „fiókololi” van, aki lélekben igazi lolita, de épp azért nem mer eljönni egy találkozóra, mert nincs mit felvennie. Más anime/manga témájú találkozón, Animeconon is viszonylag sűrűn látni loli (vagy lolihoz hasonló) ruhás lányokat, ezeket a köznyelv „cosplay lolitáknak” nevezi, akik csak alkalomszerűen vesznek fel ilyen ruhát, és nem igazán törődnek azzal, hogy az adott megjelenés megfelel-e a lolitaság elvárásainak. Ők rengetegen vannak, de nagyon kevés köztük olyan, aki ténylegesen érdeklődik is e divat iránt.

A családod, barátaid tudják, hogy loli vagy?

A szűkebb családom érintőlegesen tud róla – édesanyám egyszer segített elkészülni egy találkozó előtt: feltűzte a hajamat, és profi módon fűzte be a derekam. Azt hiszem, őt is megérintette akkor egy kicsit ennek az egész játéknak a romantikája, de természetesen neki sem tetszik minden ruhám. Nagyon kritikus, de ő is inkább egyes színekkel, fazonokkal, mintákkal szemben elutasító, mint magával a divattal szemben.

Mit jelent lolinak lenni?

A lolitaság egy divat, és erre a divatra épülő életérzés. Lolinak lenni egyrészt azt jelenti, hogy olyan ruhákat hordunk, és úgy állítjuk össze a megjelenésünket a cipőnktől a kalapunkig, amely megfelel a lolita divat szabályainak – ez feltételez nem kevés jó ízlést, igényességet, és tájékozottságot. Másrészről a viselettel együtt jár egyfajta lelkület is, ahogy egy egyenruhával, vagy más alkalmi ruhával is így van.  Loliban hölgyként illik viselkedni.

Van, aki kinövi? Te kinövöd?

Persze, minden szabadidős tevékenységet ki lehet nőni. Nagyon kevés az olyan ember, aki hosszú évekig, évtizedig csinálja ugyanazt, hacsak ez nem az élete része. Elképzelhető, hogy pár év múlva nem fogok már lolita-találkozókat szervezni, és átadom a stafétabotot egy fiatalabb, lelkes lolinak, de ezeknek a ruháknak a szeretete állandó. Akit egyszer magukhoz ragadtak, azt már nem eresztik! A szépség iránti vágyat nem lehet kinőni.

 Fiú loli is van?

Nálunk Magyarországon nemigen, de Japánban és Amerikában, Európa más országaiban akadnak néhányan. Viszonylag több olyan „fiú loli” akad, aki mondjuk egy loli lánynak barátja vagy élettársa, és aki hajlandó a fiú loliták  (úgynevezett „kodona” vagy „ouji” – angolul „boystyle” vagy „prince”) ruháiba öltözni a találkozók alkalmával. Vannak olyan fiúk is, akik kifejezetten a lány lolita ruhák iránt érdeklődnek, és azokat hordják, de az ilyesmi elég ritka.

 Kicsit komikus, hogy japán csajok tőlük teljesen távolálló kultúra ruháiba bújnak.

Egy japán ismerősöm nyáron meglátogatott, elkísért  egy loli-találkozóra, és mesélt arról, milyenek a japán loliták. Elmondta azt is, hogy a japán férfiak többsége úgy gondolja, hogy ezek a ruhák a nyugati lányokon mutatnak igazán jól, mert valahol mégis a nyugati kultúra volt a lolitaság bölcsője. Nem véletlen az sem, hogy a legtöbb japán lolitamárka előszeretettel alkalmaz nyugati modelleket a ruháihoz. A japánok számára ez egy másfajta esztétika, ami teljesen testidegen tőlük. Egy olyan világban, ahol a férfiaknak a női kimonó letolt gallérja alól kivillanó tarkó volt a vágyuk tárgya, furcsán is mutatnak az apró termetű, kicsit kacska lábú lányok a fűzős derekú ruhákban - ahogy a nyugati nők többségén is bután áll egy kimonó.

 

A loliták nagyon szemérmesek. Dacolnak a szexista nézetekkel?

A tájékozott loliták mindenképp. A lolita az egyetlen olyan divatirányzat, amelynek nem célja a másik nem figyelmének felkeltése. A saját örömünkre öltözünk így, mert nekünk ez tetszik. Bugyogót hordunk, hogyha lépcsőn járunk, ne lássanak be az alsószoknyáink alá; a ruhák alá blúzt veszünk, hogy befedjük a karunkat és a dekoltázsunkat – de ez nem csak szemérmesség, hanem illem kérdése is. Ha végigsétálunk az utcán, még ha fel is keltjük az emberek figyelmét, ez a figyelem sosem tartalmazhat szexualitást. Nem véletlen az sem, hogy nem szívesen engedünk férfiakat a találkozóinkra – ez a közeg nem az ismerkedésre szolgál, hanem a kikapcsolódásra.

Hány évesek a Lolik általában?

Egyszer végeztem erről közvélemény-kutatást, és körülbelül 18-19 év az átlagos kor, de a szélsőségek ennél jóval nagyobbak: a legfiatalabb loli, aki valaha megfordult köztünk, tizenegy éves volt, de akadtnak jó páran huszonöt év fölött is.

 Nabokovhoz van egy kis közötök?

A japánok, amikor lolitának nevezték el ezt a divatot, elsősorban nem a címadó könyv témája miatt tették. A japán kultúra ebből a szempontból is más, ők nem érzik visszásnak az ilyen névadást, mert 1954-ig Japánban legális volt a prostitúció minden formája, és a hagyományos japán erkölcsiségbe részben a fiatalkorúakkal szembeni szexualitás is belefért – gondoljunk csak a szamurájok belső viszonyaira. A japán ember számára a pedofília bűnös volta értelmezhetetlen, számukra ennek nincs szimbolikus értéke. A lolita szóval valószínűleg a kislányos bájra próbáltak utalni, a „bishoujo”, a „szép lány” klasszikus japán esztétikai kategóriájára.

Nem féltek a különböző perverz, pedofil, kellemetlenkedőktől?

Én nagyon féltem ettől a kisebb lányokat, akik sokszor gyanútlanok, sokszor meg akkor sem mernek kiállni magukért, ha érzik, hogy valaki nem tisztességes szándékkal közeledik feléjük. Ez a mi találkozóinkon szerencsére nem eshet meg, de amikor a lányok egyedül vagy párosával járnak az utcán, esetleg animeconra mennek loliban, ott könnyedén előfordulhat az ilyen. Én igyekszem mindig felkészíteni a kicsiket az ilyen helyzetekre, és örülök, hogy eddig nem fordult elő hasonló. A szülők is nagyobb bizalommal engedik el a lányaikat egy zárt, megbízható közösségbe, ahová nem jöhet be idegen.

A lolita értékőrző mozgalom?

Van, aki számára az, vagy akár az is lehet. Én szeretnék hinni abban, hogy aki eljön egy ilyen találkozóra, az legalább arra a néhány órára egy más, jobb emberré válik. Ha valaki úgy öltözik, mint egy királykisasszony, és úgy is érzi magát, mint egy királykisasszony, az nem feltétlenül fog egyenes háttal ülve, eltartott ujjal teát szürcsölni kínai porceláncsészéből, de a megjelenésünk valahol kihat a viselkedésünkre is. A legtöbb loli kevesebbet, vagy egyáltalán nem káromkodik, dohányzik, vagy botránkoztat meg másokat a viselkedésével egy találkozó alatt – az ilyesmi valahol nem összeegyeztethető azzal, amit a megjelenésünkkel kifelé sugárzunk.

Miért jó lolinak lenni?

A legtöbb lánynak életében csak egyszer-egyszer adatik meg az életében, hogy egy igazán szép ruhát vegyen fel, amelyben különlegesnek érezheti magát, és mindenki úgy kezelje őt, mint egy hercegnőt: a szalagavató bálon, az egyetemi gólyabálon, esetleg egy esküvőn. Azok a lányok, akik hónapról hónapra eljönnek a találkozóinkra, átélhetik ezt az érzést, és ez igazi erőleves a léleknek. Még azok a lányok is, akik egy átlagos hétköznap a tükörbe sem szeretnek nézni, akik szégyellik a testüket, táplálkozási vagy önértékelési zavarokkal küzdenek, egy-egy ilyen találkozón úgy érzik, végre ők is lehetnek csinosak. Itt olyan bókokat kapnak, amiket sehol máshol – elvégre mi lenne önzetlenebb egy másik lány dicséreténél, ha egyetlen férfi sincs jelen?

 Mit szólnak az utcán, amikor Lolitaként sétáltok?

Az emberek hozzáállása általában pozitív, még akkor is, amikor felvilágosítjuk őket a félreértéseikről. Legtöbbször néptánc-csoportnak néznek minket, és sűrűn megkérdezik tőlünk, hogy milyen népviselet ez, és hol lesz a fellépésünk. Eleinte még minden ilyen alkalommal megálltunk, és elmeséltük az egész történetet onnan, hogy ez egy japán divatirányzat, amely a viktoriánus és a rokokó hagyományain alapszik, stb. De sok ember számára még a viktoriánus kor behatárolása is nehézséget okoz, nemhogy az összefüggés megértése egy japán divattal, amit magyar lányok hordanak, és mégiscsak népviseletnek néz ki. Így azóta maradunk a rövid változatnál: „mi így szoktunk szombaton teadélutánra menni”.

Németh Ványi Klári

Egy kis áttekintés a lolita-divatról

 

Szerző: Nana

A lolita divat Japánban „street fashion”, vagyis utcai divat, ami a nyugati világ lolita fogalmától nagyon távol áll. Nyugaton a loliták vagy életmódszerűen így élnek, és minden nap loliba öltöznek, vagy alkalomszerűen, amikor a barátaikkal találkoznak. Természetesen a japán lolik között is van életmódszerű lolita, és ők is rendeznek teadélutánokat, de régen nem ez volt a jellemző. A lolita (a többi japán street fashion-höz hasonlóan) abban merült ki, hogy iskola után, hétvégénként a lányok felöltöztek szépen, és elmentek Tokió Harajuku negyedébe, ott sétálgattak, üldögéltek, és nézték a többi embert.

A lolita divat Tokió belvárosából indult.  1988-ban nyitották meg az első boltot, amely kizárólag lolita holmikat árult. Az akkoriban népszerű „Everything but the girl” együttes albumáról „Baby, the stars shine bright” kapta a nevét.

A lolita kezdetben komoly hasonlóságot mutatott (az egyébként Japánban nagyon népszerű) klasszikus európai szobalány-jelmezekkel: a ruhák többnyire tiszta feketék voltak, vagy feketék fehér csipkeszegéllyel és díszítéssel; hozzá csipkés tetejű zoknikat, fodros főkötőket, és sokszor kötényeket viseltek a japán lányok. Később a fekete/fehér szín uralma megtört, és megjelent harmadik színként a rózsaszín is, szigorúan fehérrel kombinálva.

Ahogy a ruhák változatosabbak lettek, úgy jelent meg egyre több más lolita márka a piacon; a kilencvenes évek közepén kezdtek elterjedni a klasszikus, virágmintás darabok, majd néhány évvel később megszülettek a lolita divatot leginkább fémjelző minták, a „printek”.

A printes ruhákkal kezdődött el a különböző lolita-szalonok és divatházak igazi szétválása, ugyanis egészen addig a ruhák nagyon hasonlítottak egymásra. A printek, különösen a „border printek” (amelyek a szoknyák alján futnak körbe) nagyon eltérő öltözködési stílusokat alakítottak ki, és változatosabbá tették az egész lolita megjelenést.

A leggyakoribbak mai napig az édességes printek: torták, sütemények, fagylaltkelyhek, eper és tejszínhab, vagy éppen lekváros üvegek díszítik ezeket a ruhákat és szoknyákat. Emellett jelen van egy komolyabb, kissé sötétebb vonulat is: a keresztek, vallási jelképek; vagy éppen a klasszikus és modern mesevilág, Csipkerózsikától Lewis Carroll Alice-történetéig, Hófehérkétől Az operaház fantomjáig.

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr262366109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Case · http://streetartbp.hu/ 2010.10.15. 23:15:11

Még csak most kezdem olvasni a cuccot, de... a képválogatásra azért jobban oda lehetett volna figyelni... :D Mert az első három kép nagyon nem passzol. Az első az valami anime-style maid fetish cucc, aminek alapból sincs köze a lolita divathoz, nomeg nagyon nem azt a szexualitás-mentességet képviseli amit a loli style. A másik kettő meg divat, csak megintcsak nem lolita, hanem láthatóan valami nyugati cucc, ami megint nem stimmel, még akkor sem ha az inspirációt ugyanabból a korszakból merití. A többi mondjuk korrekt, meg alapból maga a téma is érdekes. :)

NYJetsTD 2010.10.15. 23:23:35

Sok embernek tetszik ez a fajta öltözködés, de hazánkban szerintem az ˇˇéletérzésˇˇ kifejezés azért mosolygásra késztető. Nem hiszem hogy megfelelő közeg lenne hozzá.
Érdekes, a szülinapi és legénybúcsúkon is mindenki ezt akarja látni. A lolitashow.hu oldalról szoktunk rendelni műsort és eddig mindig óriási sikere volt. Tudom, látom, hogy 22-23 éves bombázók, mégis a szexi diák ruha és smink miatt megvan a tiltott feeling érzés. De hogy a mindennapokban ez milyen reakciókat váltana ki... Szerintem minden így van jól, maradjon egy zártabb közösségben a titok...

szbszig 2010.10.16. 06:58:55

Hát, az első képre speciel tényleg nem igaz, hogy nélkülözné a szexualitást. A Suigintou-cosplay viszont csini, és már valóban ide illik. :)

Billy a kölyök 2010.10.16. 09:31:19

„A lolita az egyetlen olyan divatirányzat, amelynek nem célja a másik nem figyelmének felkeltése.”
Na, ez röhejes. Pont az a célja!

yaka 2010.10.16. 09:35:32

NYJetsTD: Elolvastad egyáltalán a cikket? Amire te gondolsz lolita az az általános nyugati felfogás szerinti lolita: táncoslány vagy pornószínésznő. Ha viszont elolvastad volna rendesen a cikket rájöhettél volna, hogy a lolita divat nem a popsi mutogató szoknyákból és mell alatt megkötött toppokból és neccharisnyából áll, hanem olyan ruhakölteményekből amik akár az 1700as években is elfogadhatóak lennének az etikett számára. A cikkben nincs túl sok jól találó kép, de ez talán jobb példát mutat:

mocoloco.com/art/upload/2009/02/books_gothic_lolita.jpg

Egyébként jó a cikk, de az utolsó link nem kéne oda – a Milanoo bolt nagyon hit or miss, csinálnak néha jó ruhákat, de rengeteg helyről hallani, hogy pocsék minőségű termékeket küldtek ki nagy késedelemmel, rossz méretben, rossz színben, vagy történt hogy nem is küldték ki.

Biily a kölyök: olvasd el amit fentebb írtam.

NYJetsTD 2010.10.16. 10:01:34

yakaii! Pont erről írtam. A mi kultúránkban teljesen más a megítélése. Nincs ezzel semmi baj. Átveszünk egy csomó baromságot is (haloween, valentin nap stb.) van amit kifordítunk, másképp értelmezünk. Ettől szép a világ. Azt pedig nem gondolnám hogy a szexualitásnak nincs köze a dologhoz - ha már te is elovastad a cikket : ) lásd Japán 1954 előtt...
Nálunk ezért sittre vágnak, ők meg manga rajzokon is megörökítik. Nem kell elfogadnom, elég csak értenem, ahogy azt is hogy többet vannak a munkahelyükön mint otthon. Más gyökerek, más kultúra... no problem.
Egy magyar - már három éve lolita vagyok! - értelmezését pedig ne vegyük etalonnak. Inkább örüljünk hogy megint betekintést kaphattunk egy kevébé ismeretlen világba.

yaka 2010.10.16. 11:18:12

@NYJetsTD: Csak mondom, hogy tudom miről beszélek - én is lolita vagyok, szintén három éve, ha nem több és személyesen ismerem a meginterjúvolt magyar lányt és nyugodtan állíthatom, hogy vehetjük etalonnak. :)

NYJetsTD 2010.10.16. 13:35:23

@yakaii.: Ja így könnyű, a lolita szakszervezet van ellenem : )
Mindenesetre egy malomban őrlünk, csak szerintem félreértelmezitek a kiinduló pontot. Nem játszom az ázsia szakértőt de tény hogy a japán kultúra sajátja az érzelmek már-már aberrált elfolytása, a vágy kimutatásának tiltása stb.
Ez a férfi és nő közötti sakkjátszma vezetett a gésa és a lolita kultusz kialakulásához. A szexualitásnak elképesztő ereje van, ezt a külső, jelmez, ékszer, ˇˇéletérzésˇˇ csak fogyaszthatóvá
teszi, de az alapokat nem változtatja meg.
Amit ti képviseltek az ennek a modern, tetszetősebb, emészthetőbb formája. Én személy szerint örülök hogy léteztek, de szerintem az sokkal érdekesebb hogy valakit mi késztet ennek az életformának a választására....

Enshu 2010.10.16. 16:58:58

Ha már ennyi mindent megtettetek,eljöttetek meetre ,beszéltetek velünk,és ráadásul kaptatok is segítséget,igazán megtehettétek volna hogy UTÁNANÉZTEK hogy néz ki ez a divat.
A képek 90 %-a NEM lolita.Az első képről már Case leírta mit ábrázol,a következő képen a rózsaszin bal oldali cipők loliták,a másik kettő ,bal oldalt a himegyaru stílushoz tartozik.
A harmadik képről elképzelni nem tudom hogy miért került ide.
A negyedik egy animéből van,a kép alapján lehet hogy lolita ruha van a karakteren ,de egyrészt:nemis látszik a ruha,másrészt: ez csak egy rajz.Jobban is szemléltethetnétek a divat,hiszen ez egy divat,aminek lényege a ruhák.
Nah az ötödiken loliták vannak.Más kérdés ,hogy a képen szereplők engedélyezték-e hogy a képeket felhasználjátok a cikkhez.
A hatodik kép egy borzalmas Suigin Tou cosplay.A cosplaynek nem sok köze van a lolitához,főleg nem egy nagyon rosszul kivitelezett cosplaynek.Tulajdonképen ellenpéldának is jó lenne: a borzalmas műanyag csipke, a rossz szabás ,olcsó anyagok stb.
Az utolsó képet gyanítom Nana küldte.

Az utolsó link pedig az egyik fő ok,ami miatt képes voltam regisztrálni...SOHA SENKI ne rendeljen milannoról.Átvágnak,és nem kis pénzel.

A cikkre magára még azt mondom,hogy oké.Bár ahogy látom ezt is félre értelmezik,lásd NYJetsTD.

NYJetsTD: Csak nem szövegértésből buktál meg általánosban?

Enshu 2010.10.16. 17:05:43

Hoppá,javítás: a második képen a JOBB oldali két cipő himegyaru.

icentrifuga · http://centrifuga.blog.hu 2010.10.16. 20:53:52

Kedves kommentelők,
köszönjük kreatív hozzászólásaitokat, segítségetekkel cseréltünk néhány képet,remélhetőleg sikerült közelebb jutni a loli-kultúra lényegéhez. Köszönjük a loliknak a lehetőséget! Örülünk, hogy a cikk nagy érdeklődést keltett, s bemutathattunk egy Magyarországon még igen kevéssé ismert szubkultúrát. ICA

NYJetsTD 2010.10.16. 21:54:01

@Enshu: Az ilyen megjegyzésektől akad ki nálam mindig a bloghőmérő... még a politikai oldalakon is rosszul vagyok az állandó személyeskedéstől. Legalább itt ne. Nem bántottalak titeket, csak más alapokat, más ideológiát látok benne. Hogy ti ezt hogyan ültetitek be a mai környezetbe, azt nem ismerem, nem ismerhetem. Kérlek, sokkal több toleranciát mutass a vélemények irányába és máris jobban megérted mit akartam. Nem kell elfogadni, csak érteni. Láthatod,még egy leegyeztetett cikk képein is teljesen elcsúszhat bárki... bocsi ic, csípolom a blogot... : )

Enshu 2010.10.17. 13:18:51

NYJetsTD: Jó hát ez kb olyan volt mintha egy pókra azt mondta volna hogy egy emlős XD
Ezzel meg konkrétan lek*rváztál:
"Érdekes, a szülinapi és legénybúcsúkon is mindenki ezt akarja látni. A lolitashow.hu oldalról szoktunk rendelni műsort és eddig mindig óriási sikere volt. Tudom, látom, hogy 22-23 éves bombázók, mégis a szexi diák ruha és smink miatt megvan a tiltott feeling érzés. De hogy a mindennapokban ez milyen reakciókat váltana ki..."
Ennyit a "nem bántottalak titeket" állításodról.

NYJetsTD 2010.10.17. 18:34:44

@Enshu: jó,jó, de legalább konkrétan... : ) Mit nem vettél írásomban? Pont azt próbáltam vázolni hogy itt Európában ez a szemlélet és ezért jó a cikk hogy ráébreszt tévedésünkre. Ez rám is vonatkozik. De hogy miért? Mert a loliták eredete ide vezethető vissza. Mert 25-30 éve a japánok nemcsak befogadói de alakitói is lettek és mire elterjedt Európában már más értelmezést is kapott. De a két értelmezés közül a tietek maradt a szűkebb, de elismerem értékesebb. Természetesen értem hogy számotokra nem cél a férfiak figyelmének felkeltése. Dehogy a szexualításnak nem volt köze a lolitaság kialakulásához... elvihetlek Japánba?
Az a szép, hogy három napja azt sem tudtam léteznek magyar loliták, most pedig már retteghetek tőlük... : )

Rev01Yeti 2010.10.19. 14:56:52

Üdv!

Én nem vagyok "loli" (nehéz is lenne fiúként), de mint animék és japán dolgok iránt érdeklődő személy, ismerem a "lolik" jelenségét, amiről a cikk próbál szólni. Sajnos azt kell hogy mondjam, hogy mindkét fél részéről előfordultak hibák, amik miatt a cikk információértéke és pontossága csökkent.

Ha megengeditek:
A megkérdezett hölgy és a kérdező is szerintem jobban tette volna, ha nem csak egyszerűen lolitának meg lolinak nevezi az irányzatot és a követőit, hanem gothic lolitának (gótikus lolita), gothlolinak vagy EGL-nek ("elegant gothic lolita"), mivel tudtommal ez a neve.
Japánban és japán (pop)kultúrával kapcsolatban a "loli" szót egészen más értelemben használják az emberek nagy része. A loli jelentése az anime-manga-rajongók közt kb. annyi, hogy "serdülő(nek kinéző), vagy fiatalabb kislány", és magában hordozhatja a jelentés az aranyosságot (ami a japán kultúrában egy fontos dolog), és/vagy a korai szexuális érdeklődést (elsősorban viselkedés szintjén).
Ilyen szempontból a cikkben is sokszor szereplő "loli" szó a lolita complex (rövidebben lolicon/rorikon; magyarul lolita komplexus) kifejezésből ered, amit Japánban a pedofíliára használnak. Az nem baj, ha a gothlolik egymás közt használják a lolita vagy loli szavakat, hiszen végülis "fiatal lányt" jelent, de egy hozzá nem értő közönségnek pontosabban kell fogalmazni a félreértések elkerülése végett. Jelen állapotában a cikk rendesen össze tudja kavarni az emberek fejében a nyugati lolita, a japán animés-mangás loli-lolicon, és a japán gothic lolita irányzat fogalmait. Személy szerint engem zavart a sok "lolizás" a cikkben, pont emiatt. Nem is értem hogy a megkérdezett gothloli hogy nem gondolt erre, ha önmagát igazán gothlolinak érzi.
(Egyébként meg lett említve az RTL Klubos interjú is, na abban pl. épp azt mondták a lányok, hogy gothloli, csak a riporter félrehallása miatt ez a műsorban "gotolisz" lett. Az megint más kérdés, hogy a megkérdezett lányok talán csak az animés találkozó miatt öltöztek gothlolinak (mert tetszik nekik), de nem veszik annyira komolyan, mint életstílust.)

Na de miután leszóltam a gothlolikat, hogy nem fejezik ki magukat elég jól, ideje meg is védenem őket. NYJetsTD eléggé képzavarban van. Olvasta, hogy loli meg lolita, és rögtön hozzákapcsolja azt, ami eszébe jut. Igen, errefelé nyugaton a "lolita" a pornográfiában fiatal, 18 év alatti, legalábbis annak kinéző, úgy viselkedő, jellemzően rossz útra tért, nimfomániás, perverz gimnazista lánykaraktert jelöl, aki copfokba köti a haját, miniszoknyát és tűsarkú szandált hord és rózsaszín rúzst visel.
Viszont ezeknek a perverz nyugati "lolitáknak" az égvilágon semmi köze a japán (vagy éppen most magyar) "loliták"-hoz, csak az elnevezés eredete közös, méghozzá Nabokov híres-hírhedt Lolitájának címszereplő lánykája az. Neki Dolores a neve, aminek a becézése volt a Lolita a regényben, de ha jól tudom, spanyol nyelven amúgy is kislányt jelent.
Tehát ezen cikk kapcsán a pornós meg legénybúcsús lolitákat szépen el lehet tenni, mert közük sincs ehhez a témához. Ne keverjük a szezont a fazonnal. Azok a "loliták", akikről most szó van, egyszerűen csak olyan lányok, akik szeretnének visszanyúlni a múltba, a barokk és rokokó időszakába, mert nagyon tetszik nekik az akkori ruházkodás és etikett, és egyáltalán, a légkör, ami akkoriban volt. Ezzel együtt járnak olyan dolgok (már a szép, csipkés ruhákon kívül persze), mint a szépérzék fejlesztése, az udvariasság, a káromkodás kerülése, a nőiesség, a bájosság, az állatok és a természet szeretete, mások megsegítése, hímzés, teázás, és minden olyan dolog, ami akkoriban fontos volt egy jól nevelt arisztokrata lány számára.
Na most ezzel nem azt akarom mondani, hogy minden gothloli egy szent, mert nyilván nem, de aki számára nem csak a megjelenés jelenti a lolitaságot, az igyekszik a viselkedésében is az akkori erényeket visszaidézni. Persze van olyan gothloli is, akit inkább csak maguk a ruhák varázsolnak el, sőt akár nem is hordanak gothloli ruhákat, csak egyes alkalmakkor, általában az ilyenekkel lehet találkozni animés rendezvényeken is.
Annyit még hozzátennék, mint amatőr, hogy mára már több vállfaja is kialakult a gothic lolita irányzatnak, már ami a külsőségeket illeti. Néhány csoport:
- "Klasszikus" Gothic Lolita: a hagyományos, eredeti, fekete-fehér, nyugatias stílus, ami valószínűleg a legnépszerűbb, és itt található a legtöbb "viselkedésében is hű" lolita. Ebből alakult ki a többi ruhastílus.
- Sweet Lolita: a világos, lágy pasztellszínek, fehér, világoskék, rózsaszín jellemzik, valamint az, hogy igyekszik kislányosabb, "cukibb" lenni, mint a hagyományos lolita, gyakori motívumok a kisállatok, sütemények, gyümölcsök.
- Wa Lolita: ez a két kultúrkör keverése, a gothic lolita ruhák és a tradícionális japán kimonó egyesítése jellemzi.
- Guro Lolita: a Sweet Lolita ellentéte, míg az cuki igyekszik lenni, addig a Guro Lolita a negatív érzelmeket hangsúlyozza, a szenvedést, fájdalmat, csalódást, magányt, és így tovább. Kicsit horrorisztikusnak tűnhet, hiszen a fekete és vörös színek, a szakadt, tépett ruhák, a kötések, sebtapaszok, (mű)vérfoltok jellemzik.
- Punk Lolita: talán az egyik legtávolabb merészkedő stílus, ami a klasszikus lolita divatot (pl. a fűzőket, ékszereket, kiegészítőket) vegyíti a punk divattal, úgymint skótkockás, rakott miniszoknyák, ingek, nyakkendők, halálfejes kitűzők, keresztek, láncok, szegecselt övek, csizmák, bakancsok, lófarkak, piercingek.
Sőt mintha lenne egy olyan alműfaj is, ami nemcsak cuki, hanem finoman szexi is akar lenni, tehát az azért hamis, hogy egyetlen gothloli sem akar a fiúknak tetszeni. Hiszen nőből vannak mégiscsak.

Bocsássátok meg, hogy kicsit sokat írtam, de úgy éreztem muszáj volt.

Rev01Yeti 2010.10.19. 16:28:41

Na szép, a legfontosabb tanulságot nem vontam le. Attól még, hogy valaminek lolita a neve, még nem biztos, hogy köze van a szexualitáshoz, akár a japánokéhoz, akár nem a nyugatiakéhoz. A nyugati perverz loliták nyilvánvalóan a Nabokov műből vették a nevet, anélkül, hogy bármi közül lett volna Japánhoz vagy az ott kialakulóban lévő divatirányzatokhoz. Ugyanígy a japán gothic loliták is a Nabokov-féle Lolita alapján nevezték el magukat, de nem azért, mert az a Lolita szexuális kapcsolatba került bárkivel is, hanem mert egy "természetszerűleg" aranyos kislány volt. És mivel ezek a (kezdetben) japán lányok, irigykedvén a vén Európa régi szellemére, magukat elegáns, aranyos fiatal úrilányoknak akarták érezni, ezért jött a lolita, pontosabban gótikus lolita név. Hogy miért pont loliták lettek? Őszintén szólva, ezt nem tudom, de talán azért, mert Lolita a világirodalom legismertebb és leghíresebb kislánya.

NYJetsTD 2010.10.19. 19:21:28

@Rev01Yeti: Na ez király volt. Kitűnöen összefoglaltad ami eddig még nem derült ki. A ,,képzavarért" is megbocsátok annyira sokrétű a levezetés. De akkor most már szerezd meg az infót hogy miért lettek loliták a loliták, hogy a történet teljesen kerek legyen.

Rev01Yeti 2010.10.20. 10:36:58

@NYJetsTD:
Nem hiszem, hogy nagy erőfeszítések és kutatómunkák nélkül meg lehetne válaszolni ezt a kérdést, hogy miért pont lolitának kezdték el nevezni magukat. Szerintem ez olyan kérdés lenne, mint hogy "ki találta fel a kereket?", ráadásul volt ez már 20-30 éve. Tény, hogy a Lolitáról mindenki hallott már, tehát ilyen szempontból nem egy eldugott irodalmi mű, amire úgy kellett rátalálniuk. Lehet azért választották pont a lolita nevet, mert úgy hitték, hogy Lolita a történetben a "jó", az "ártatlan", a "tiszta" lélek, akit ugye a csúnya és gyarló világ (Humbert Humbert) vesz körül. Vagy én nemtudom, nem vagyok őslolita. :)
Egyébiránt bocs a képzavar szóért, nem a legjobb, mert értetted a cikket, illetve amit a loliták ide kommenteltek, csak a lolita szó miatt összekapcsoltál dolgokat.

NYJetsTD 2010.10.20. 18:17:13

@Rev01Yeti:
Mégegyszer köszi, szerintem a téma minden mélységében ki lett tárgyalva. Nem kötekedni akartam lolitáinkkal, csak szeretem ha átlépünk azon a küszöbön, hogy a hozzá nem értőket, másképp gondolkodókat személyeskedéssel fogadjuk.
Örülök hogy a vita végül is nem fajult el és mindenki sokkal több információval lett gazdagabb...

H25Guard 2010.10.20. 20:54:46

Bár Rev01Yeti szépen összefoglalta a lényeget, még sincs mindenben igaza. Ugyanis a goth lolita a lolitának csak egy fajtája. A stílust magát lolitának hívják, de így van, ahogy Rev01Yeti mondta, semmi köze sincs a nyugati (mondjuk úgy) szex lolitákhoz, azoknak a hölgyeknek, akikről a cikk szól. Ugyanis ezek a loliták hölgyek, a viktoriánus/Edward korabeli kifejezés szerint. Mintha viktoriánus hölgyek lennének a 21. században.
Gondoltam így teljesebb a kép.

hu.wikipedia.org/wiki/Lolita_divat - ezt, esetleg érdemes elolvasni. A cikk írója nagyon szépen összefoglal mindent. :D

H25Guard 2010.10.20. 22:18:53

A lényeg:
Ezek a lányok, igyekeznek hölgyek maradni/lennie ebben a mai világban. Mondjuk úgy, hogy ők, s a hozzájuk hasonlóak, őrzik meg a jövőnek a hölgy igazi fogalmát. Lehet, hogy nem mind úgy, ahogy az egyesek gondolják, de lolita stílusban is fellelhető a különböző életkoroknak megfelelő irányzat. S mindre egy kicsit más etikett, egy kicsit más öltözködési normák, viselkedési szabályok érvényesek. S a legtöbb lolita végig is fejlődik mindezen. Ha a Sweet a gyermek, akkor a pirate a kamasz, s szépen sorban eljutunk az aristocrat-hoz, ami a felnőtt változata a lolitának. De persze az egyes alstílusokon belül is megfigyelhető hasonló. Ez egy sokkal komplexebb dolog, mint azt egy kölső szemlélő átláthatnák, s azt hiszem még én sem láttam eleget, pedig már évek óta foglalkozom a témával, férfi létemre. A pszichológiájával, s megannyi, más, vele kapcsolatos dologgal. S én nem az animéken s mangákon keresztül jutottam el hozzá.
Ezek a hölgyek kisasszonyok. Azt hiszem ez a lényeg...
Szép napot.

Anabell (törölt) 2010.12.22. 12:56:41

A gothloli igazából egy stílusirányzat, az igazi neve nemes egyszerűséggel lolita. Csak itt, nyugaton szokták tévesen vagy nem, azt mondani, hogy gothloli, hogy mégis megkülömböztessék a nabokov féle lolitól.
süti beállítások módosítása