Yotengrit
Yotengrit - nehéz összefoglalni, mit jelent az idegen hangzású szó, de a női tudatú és globális érdeklődésű Centrifuga megkíséreli. Yotengrit az Úrnő egy neve, áldást és békét kap tőle a szellemileg éhező ezo-ballib és spiri-jobber magyar egyaránt.
Yotengrit - anyaúrnő a magyar ősvallásban, a boldoganya modern vagy felújított neve, képet ritkán társítunk hozzá, a magyar anyahitű többnyire szemérmes, a képek inkább jelképeket, rovást vagy természetet ábrázolnak.
A spirituális irodalomban többen felfedezték maguknak ezt az istennőt és még többen elutasítják őt. Most Máté Imre beavatásában emeljük a tekintetünk az Úrnőre.
Máté Imre apámmal egy évben született (ez egy jel nekem), fotókon látjuk a közel nyolcvan éves sámánt, aki magyar nyelvet, irodalmat és történelmet tanult az egyetemen, majd kutatott, vállalkozott mint annyian, hogy aztán újra a spirituális tudásnak éljen.
Máté Imre medve-ember, jól látható a fényképén sámán-útjainak sok törődése, más faj, másféle nép fia. A mű, amelyért dolgozik, az ősi magyar hit bizonyítékainak, töredékeinek felkutatása, sámán társainak meghallgatása, tudásuk gyűjtése és lejegyzése, jóslataik értelmezése, tanaik terjesztése. Ez bizony bölcsész feladat, néprajzos és antropológus munka, mély tudásra és tisztán látó képességre van szükség az elfeledett hit feltárásához.
Hitünk töredezett. A nomád pusztai magyar hitét sokszor elvesztette és sokszor megtalálta, Yotengrittel a kapcsolatunk megszakadt valamelyik honfoglalásunk idején, amikor az ősi dualista nő-férfi egyenrangúságot tanító hitünket megzavarta és elfeledtette velünk a keresztény egyház világi és szellemi férfiuralma, aztán a vallásháborúk és viták, aztán a felvilágosodás, végül megvalósult szocializmusunk néhány évtizede. És most, a wilágwége előtt néhány perccel, újra tudjuk, hogy úranyánk él és óv. Máté Imre kinyitotta nemzetünk 3. szemét, spirituális látóhatárunkat felszabadította időben és térben, a
Tovább látunk vissza történetünkben az eddigi néhány ezer évnél, mentális, érzelmi és spirituális történetünk a sámán segítségével kitárul, több tízezer éves bölcsességgé válik és beolvad a világ szellemi tudásának nagy áramlataiba. A magyar őshit ősi forrásai távoliak, jégkor-közeli eszkimó tudatunk ugyanúgy beleépült, mint sztyeppei vándor tudatunk, tibeti buddha tudatunk, csoda-ünő-tudatunk, gyógyítóasszony tudatunk.
Nem ritka, hogy egy szellemiség, humán attitűd vagy kényszerneurózis többszáz év üldözés, csend vagy halál után újra éled, a szellemi körforgás évszakai ritkák de láthatók. Az indiánok ősi hitét több száz év keresztény üldözés és agymosás sem tüntette el. A Kárpát medence Boldoganya-hite sem szűnt meg 1000 év alatt. Ma újra ragyog, és mi láthatjuk az Úrnőt.
Máté Imre számára teljes szépségében és összetettségében ragyogott fel az ősi hit, azt hiszem. Gyűjtésének részletei egy pillanatban sugárzó egésszé váltak, az egyszerű parasztsámánok emlékei és jóslatai, a kódexek és nyelvjárások töredékei, a történelmi fantáziák és víziók összefüggő rendszerbe illeszkedtek. Máté Imre kutatásainak egy pontján meglátta ezt, és megírta a Yotengrit négy kötetét.
Yotengrit -- Máté Imre könyve a hitről. Az idős táltos-tudós néprajzi, nyelvészeti, történeti töredékeket tár fel és értelmez. Az ismerős részletek-darabkák új mesét mondanak az ő kezében, kreatívan használja elemzésében az elszólás-elírás, tévesztés, jelentés-módosulás nagy szellemi erejű megfejtéseit.
Szép példa erre az ősvallás névadása Máté Imre szerint. Az ősvallás neve: büün, a szó a kereszténység bűn szavaként maradt fenn, amibe a pogányok estek bele, vagy a boszorkányok, és amiért büntetés járt. A büün eredetileg a magyar ősvallást jelentette, megtartó hitünket.
A hit hasonló kollektív képességünk, mint a nyelv. A hit képességét örököljük és életünk során előfordul, beavatást kapunk a hitbe. Spirituális képességeink gyakran nem láthatók, gyakran jelentkeznek idősebb korban, negyvenen túl. Ez a képességünk többnyire ártalmatlan, az életünk leszálló ágában segít, amikor újra arra ébredünk, hogy tisztán látjuk a szellemi világot, amit eddig mintha köd takart volna előlünk.
Ahogy a táltos-sámán újra építette magyar őshitét, úgy illeszkedik műve spirituális irodalmunkba. Összeépül az erdélyi pallagkultúra hitével, ami 35 ezer évesre teszi a Kárpát medence tájépítő ősi civilizációját. Összeforr a boldoganya hittel, ami Európa-szerte töredékesen újra meg újra felbukkan a keresztény máz alól, és megszólít itthon, Portugáliában, Erdélyben vagy Angliában, zarándoklatokon, a Mária-kultusz ősi kegyhelyein. Könnyen illeszkedik a modern feminista úrnőhithez is, ami évtizedek óta erősödik, hogy az Anyaúrnő újra megkapja méltó helyét kollektív tudatunkban és az égiek között.
Az Úrnő Yotengrit, áldást és békét kapsz tőle. Hála.
Gordon Agáta
Forrás:
Máté Imre (1934)
http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1t%C3%A9_Imre_(k%C3%B6lt%C5%91,_1934)
http://www.regevilag-arvisura.eoldal.hu/cikkek/nyitooldal/arvisura--mate-imre-riport-.html
www.yotengrit.com
https://www.youtube.com/watch?v=5Yqa6n2g1jA
http://www.mariaorszaga.hu/index.php?menu=bovebben&kod=4511&rovat=&PHPSESSID=4e6158f2979f6803f435521a011ab9e2