A Fővárosi Beszédjavító Intézet (1077 Budapest, Izabella u. 1.) március 6-án A Logopédia Európai Napja alkalmából nyílt napot tart a specifikus nyelvi zavarra (SLI*) koncentrálva, melynek során ingyenes felméréssel és tanácsadással várja a segítséget kérőket. (Érdeklődni, jelentkezni a 267-24-33-as telefonszámon lehet.)
"A specifikus nyelvi zavar (Specific Language Impairment, SLI; magyarul még: fejlődési diszfázia) az általánosan elfogadott felfogás szerint olyan fejlődési rendellenesség, melynél nincsenek perifériás problémák a nyelvvel kapcsolatban (mint halláskárosodás), a nem verbális kognitív funkciók sem sérülnek (nincs mentális deficit), neurológiai és szociális problémák nem tapasztalhatók. Az SLI-sek egyetlen problémája a nyelvi fejlődésben jelentkező elmaradás.
Jellemzően egész családokban terjed, egypetéjű ikreknél 80%, kétpetéjű ikreknél 35% az esélye annak, hogy mindkét testvér szenved a károsodásban. Több vizsgálat arra enged következtetni, hogy a rendellenesség autoszomális domináns monogénes öröklődésmintát követ, az érintett fiúk aránya a lányokénál kétszer-háromszor nagyobb. Előfordulása itthoni adatok szerint 1:1000, az USA-ban a teljes populáció 3,5–7%-ára becsülik az SLI-osok számát." További részletek a wikipédián
Mosányi Emőke, igazgató szerint a speciális nyelvi zavar korai felismerése azért fontos, mert a legtöbb beszéd-és nyelvi zavar, illetve tanulási zavar hátterében is ez húzódik. Terápiás logopédiai segítség nélkül a probléma nem rendeződik, ellenben az olvasás, írás, tanulás folyamatát a tünetegyüttessel küzdő gyermek és környezete számára komolyan megnehezíti.
A specifikus nyelvi zavarnak beszédbeli tünetei gyakran nincsenek. A gyermek sokat és látszólag jól beszél, megérteti magát, szívesen kommunikál, ezért csak az iskolai megfelelés nehezítettsége irányítja a figyelmet a probléma meglétére. Mosányi Emőke kiemelte: a szakember által időben felfedett nyelvi, nyelvtani természetű zavar, probléma, és a célirányos logopédiai terápia elősegítheti a gyermek első iskolaéveinek eredményességét, s így a tanulás megszerettetésében is szerepet játszhat.
A specifikus nyelvi zavarral küzdő gyermekek (az intézet látogatóinak 80%-a) száma évről évre érezhetően nő, épp ezért ehhez igazított speciális terápiákkal is jelentkezik az Intézet.
A március 6-i nyitott nap keretében a témához kapcsolódó terápiás bemutatókkal várnak mindne érdeklődőt: modellezni próbálják a specifikus nyelvi zavar felismerését, a korai lépéseket, a folyamatterápiát és az eredményeket. Az intézetben ingyenes tanácsadás és szűrővizsgálat keretében várják mindazok jelentkezését, akik nyelvhasználatukkal, beszédükkel kapcsolatban segítséget szeretnének.
Az Intézet az eseményekről március 6-án élő videóban számol be itt.
"- Csip-csip? - Nem!!" Nézd meg, hogyan reagálnak a gyerekek a terápiás helyzetre.
A Nap programjai:
Nyelvi, nyelvtani hibák szűrése /Oláhné Tóth Edina, Doncsecz Erika logopédus
„Így tanuljuk meg tulajdon nyelvünket is, bűvös félreértések által.”Kosztolányi Dezső
2013.03.06. 9.h-9.45h, és 10h-10.45h
Korai nyelvi fejlesztés/Barnáné Negyela Edit - Jancsár Szentes Ibolya logopédusok
"Csodáljuk csodáit a kis gyermekeknek, akik szivárványszín varázslatot tesznek ”Körmendi Gitta
2013.03.06. 9.h-9.45h
Nyelvi tombola nyelvi játszóház óvodásokkal
2013.03.06. 10h-10.45h
A nyelvi rendszer támogatása, erősítése óvodáskorú gyermeknél/ Nagy Gabriella logopédus
„Siket csendet körülöttem zajmorzsákkal meghintettem” Nyulász Péter
2013.03.06. 11h-11.45h
Mozgásfejlesztés/ Dobrovitz Zsuzsa mozgásfejlesztő
Egy mozdulat-ezer szó
2013.03.06. 15h-15.45h
Nyelv-tan
Nyelvi struktúrák gyakorlása felső tagozatosokkal/Gáll Edina logopédus
„Nem csak mi gondolkozunk: a nyelv is gondolkozik.
Munkatársunk a nyelv, egyenjogú társszerzők.”Kosztolányi Dezső
2013.03.06. 16h-16.45h