Körkörös romok címmel nyílik augusztus 18-tól 2014. január 19-ig látogatható tárlat Ország Lili műveiből a debreceni MODEM-ben. Ország Lili (Ungvár, 1926. augusztus 8. – Budapest, 1978. október 1.) női és zsidó gyökereiből táplálkozó magánmitológiát teremtő életművével egyedülálló a huszadik századi magyar képzőművészetben.
Bipoláris mániás depressziós volt, életéről és betegségéről is beszámol a bipoláris világ c. blog (első rész itt). A tárlaton az életmű mindhárom, jól elkülöníthető, motívumaikban mégis egységes korszakába bepillantást nyerhetsz.
A kiállításra magyar köz- és magánygyűjteményekből érkeztek alkotások a képzőművész összes fontosabb korszakából: Ország Lili 68 olajfestménye és 20 kollázsa látható.
Ország Lili a Képzőművészeti Főiskola elvégzése után a budapesti Bábszínházban szoros munka- és szellemi kapcsolatban Bálint Endrével, Márkus Annával, Korniss Dezsővel és Bródy Verával dolgozott együtt. Bálint Endre méltatta akkori festményeit, s biztatta a folytatásra. Zárkózott, határozatlan személyisége miatt csak igen későn, a 60-as évek második felében lett biztos abban, hogy műveinek helye van a magyar képzőművészetben.
Kislány fal előtt, vászon, olaj, 1955
Fontos szerepet töltöttek be életében gyűjtői, akik már korán felfedezték jelentőségét, és élete végéig szoros kapcsolatban álltak vele. Ilyen volt Rácz István vagy a győri Vasilescu János és Kolozsváry Ernő. Az életmű nagy része éppen ezért most is Győrben található. Ország műveihez fontos támpontként szolgálhatnak az irodalmi inspirációk és kapcsolódási pontok, így például Franz Kafka (akinek írásai és levelezése talán a legnagyabb hatással volt a művészre) vagy Pilinszky János, akihez szoros barátság fűzte.
Nagy fal II (1955) olaj, vászon - Antal-Lusztig-gyűjtemény
Életműve három jól elkülönülő korszakból áll, mégis teljesen koherens egységet képez. Már a korai – a francia szürrealizmus és a metafizikus festészet hatását magán viselő – korszak képein megjelenik a fal mint alapmotívum, illetve feltűnnek a fal előtti, kiüresedett térben kővé dermedt, cselekvésképtelen figurák. Ugyan akadnak a huszadik századi magyar művészetben részben szürrealista elemekkel dolgozó művészek (például Ámos Imre, Farkas István, Vajda Lajos), de a klasszikus szürrealizmushoz szorosan kötődő művekkel csak Ország Lilinél találkozhatunk.
Keleti ikonosztáz (1968) olaj, vörösrézlemez, kollázs - Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum, Vasilescu-gyűjtemény
A korai korszakot ugyanezekkel az alapmotívumokkal egy tudatos képépítési folyamat követi. Művein szinte régészeti módszerekkel tárhatók fel a szimbólumok és az ismétlődő motívumok jelentésrétegei. Ország Lili – már-már önmaga archeológusaként – vall a folyamatról, amelyben a saját szorongásait szimbolizáló falak ledőlnek. A munkáin megjelenő motívumokat külföldi utazásai során megérzésszerűen kereste, a múltban, a történelemben, az ősi kultúrákban. Fontosabb gyűjtőhelyszínei: a prágai zsidó temető, a bulgáriai ikonok, Nápoly, Pompei, Jeruzsálem, India. Az elpusztult ősi városokban, azok megmaradt emlékei közt úgy érezte, valaha járt már ezeken a helyeken – ekkor készült képeit tekinthetjük egyfajta emlékállításnak, a múlt megőrzésének és továbbvitelének is.
Farkas Zsófia művészettörténész, a kiállítás kurátora, a MODEM gyűjteménykezelője
Az életmű végén – akár egy logikai játék utolsó eleme – készült el fő műve, a 48 részes labirintussorozat, amelyen 1973-tól 1978-ban bekövetkezett haláláig dolgozott. Itt kezdte nyomódúcként használni a nyomtatott áramkört, melynek városalaprajzként és labirintusként is értelmezhető mintázatát a huszadik század lenyomatának, jelképének tartotta. Az áramkörmotívum megtalálása, a múltbéli történetek feldolgozása, illetve az egymásra záruló falak az életmű betetőzését és végét is jelentették. A labirintusmotívumra és a labirintushoz kötődő mítoszokra (Ikarosz, Ariadné fonala, Szfinx) ugyanolyan szimbólumként tekintett, ugyanúgy azonosult velük, mint korábban a téglafallal vagy az ősi városokkal. A kiállítás a korai szürrealista korszak kevésbé ismert alkotásai mellett külön termet szentel a labirintussorozat tizenhat darabjának.
az épülő tárlat