A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban nyílt meg március 27-én a 32. Magyar Sajtófotó Kiállítás, mely május 18-ig látogatható a hét minden napján 11 és 19 óra között. A január 23-ai eredményhirdetés után csütörtökön, a kiállítás ünnepélyes megnyitóján adták át az elismeréseket. Az idei, új helyszín lehetőséget biztosít arra, hogy sokkal több képet ismerhessünk meg a beérkezett csaknem tízezer pályaműből. A Capa Központ falain és a kivetítőkön együttesen több mint ötszáz fotót lehet megnézni.
Schild Tamás: Szegények születőben (egy kép a sorozatból)
A kiállításhoz kísérőprogramok is csatlakoznak, ilyen a március 28-án látható Találkozások című beszélgetés, melyen fotós és alanya találkozik, vagy épp április 11-én a Slammerek és színészek címmel megrendezett est, ahol Gábor Tamás Indiana, Csider István Zoltán és Bencsik Ádám Ponza mellett Bocsér Sára, Ferencz Attila, Fodor Dávid, Csobai Bence (hang) és Andrew Hefler (konferanszié) elevenítenek meg egy-egy képet a kiállítottak közül; április 16-án pedig Gergye Kirisztián performanszára kerül sor ugyanitt. Sőt, a sport sorozat első díjasa, Mohai Balázs (MTVA/MTI) Highline-ja is megelevenedik a városban a kiállítást népszerűsíteni.
A díjazott felvételeket a kiállítás honlapján is vissza lehet keresni, s az idén is megjelent egy, a díjazottak és az indulók képeit bemutató album, Az év fotói 2013, mely megvásárolható a kiállításon is. Akár a könyvre, akár a honlapra érdemes több időt szánni.
Bielik István: A véget nem érő pokol (egy kép a sorozatból)
A Capa Központ a Sajtófotó kiállítás felvezetéseként a múlt héten már rendezett egy három napos tárlatot magyar fotóriporterek Kijevben készült felvételeiből Forrongó Kijev címmel - ott az egyik kivetítőn látható portrék között ötlöttek élesen szembe Bielik Istvánnak a Népszava fotóriporterének karakteres képei. A MÚOSZ Nagydíjával kitüntetett riporter Szíriában készült, A véget nem érő pokol című sorozata a Központ egyik teljes falfelületén, méltó helyen látható.
Bácsi Róbert László: Kövesd a napot! (Egy kép a sorozatból)
Épp így kap megfelelő keretet az egyedi falfelületen Mohai Balázsnak, az MTVA/MTI külsősének az emberábrázolás/portré kategóriában díjnyertes sorozata, a Csendes ellenállók a Taksim téri tüntetőkről. A természet és tudomány - sorozat kategóriában harmadik helyezést elért Végh László Kiszolgáltatva című, emberek által megcsonkított-bántalmazott kutyákról készített sorozata, talán némiképp blaszfém módon, bennem a 2013-as World Press Photo megmérettetésen beállított portré sorozat kategóriában díjnyertes Stephan Vanfleteren gyönyörű képeit idézik - ő egy afrikai kórház-hajón az addig ellátatlan helyiekről készített festményszerű felvételeket. Ember és kutya a kiszolgáltatottság mértékében, a fotók stílusa a szépség felőli közelítésben közös.
Hegedűs Márta: Kitartás
Akik a festményszerű fényképekért rajonganak, az év válogatott sajtófotói között is találhatnak maguknak nézegetni valót: ilyen például a Bácsi Róbert László szabadúszó által készített Kövesd a napot! című sorozat egyik felvétele, vagy épp az árvízről készített Hegedűs Márta-fotó, a Kitartás. De ide is sorolható a művészet kategóriában második helyezett Derecsényi István A magyar kultúra szelleme című képének 'levegőben lógó' táncos-sora is.
Stiller Ákos: Szürkület a pusztán (egy kép a sorozatból)
Stiller Ákos, a HVG fotóriportere több díjat is nyert az idén (Emberábrázolás-portré, egyedi, 3. hely; Sport, sorozat, 3. hely; társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia, egyedi és sorozat egyaránt első hely); az egyébként kategóriákban nem díjazott sorozata, a Szürkület a pusztán mint a legjobb kollekcióért járó Munkácsi Márton-díj kitüntetettjének munkája szerepel a Capa Központ falain - számomra nagyobb kár lett volna nem ismerni meg, mint az emberábrázolás egyedi kategóriában első díjas képét (a kilakoltatás történetét fotósorozatban Móricz Simon, a Népszabadság fotósa is feldolgozta, amivel többet tudott megmutatni, így lehetett a képriport sorozat első díjazottja.)
Balázs Attila: Illegalitásban a dohány (egy kép a sorozatból)
A fények játéka és a bokeh alkalmazása teszi különlegessé Ravasz Balázs Harmatvadász című képét, vagy épp Balázs Attila, a megyékben dolgozó legjobb fotóriporter díját is elnyert fotós Illegalistásaban a dohány című, a Képriport kategóriában harmadik helyezett sorozatának egyik képe.
Ravasz Balázs: Harmatvadász
Ravasz Balázs képe a természetfotók közé kalauzol: itt a gyerek-zseniből felnőtté váló, kitűnő Máté Bence felvételei az egyedi kategóriában második és harmadik helyet értek el, s Kovács Imre Szentjánosbogár rajzás című felvétele nyerte az idei megmérettetést a természet és tudomány egyedi kép kategóriában.
Stiller Ákos: Bosznia: a vér és méz földje (kép a sorozatból)
A társadalmi problémákat számos kiállított egyedi felvétel és sorozat taglalja, az egyik szép példa Schild Tamás Szegények születőben című sorozata. A falakon látható képek mellett több kivetítőn is van még mit nézni: a vetített portrék között Fazekas István (HVG) Pajor Tamásról és Csukás Istvánról készült képei (a Dunaferr-sorozata is kedves nekem) mellett Stiller Ákos két portréja Dr. Máriásról és Roger Waters-ről kiugrik a válogatásból.
Mohai Balázs: Csendes ellenállók (kép a sorozatból)
Akár a Capa Központban, akár a honlapon, akár a könyvben - érdemes megnézni a múlt évi hazai képeket.
Györe Gabi