fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

EPIZÓD: KOLLÁR ÁRPÁD - MILYEN MADÁR

2015.02.13. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: vers könyv könyvajánló gyerekirodalom recenzió centrifuga epizod kollár árpád nagy norbert csimota kiadó milyen madár salah rana

Kollár Árpád  Milyen madár című gyermekvers kötetéről Salah Rana irodalmár, kritikus írt.

kollar_arpad_milyen_madar_anya.jpg





Apa szerint…





„apa szerint mindenki hülye,
amikor meccset néz, főleg a bíró,
akinek van egy anyukája
nekem is van anyukám, aki ideges
mert miért káromkodsz a gyerek előtt”





A gyermekverseket - ebben semmi meglepő nincsen - nem gyermekek, hanem gyermekeknek írják, ebből fakadóan a gyermekvers írója szükségképpen választás elé kerül. A dilemma az, hogy felnőtt fejjel próbálkozzon-e belehelyezkedni a kicsik világába, és ebből a nézőpontból mondani valamit, vagy előbbit elvetve eleve saját szemszögének szűrőjén át próbáljon utat találni a gyermekek lelkéhez. Kollár Árpád az utóbbi utat választotta, verseinek témái, formavilága, és kötetének szokatlanul izgalmas képi világa nem egy gyermekeiből, hanem gyermekeihez beszélő költőt mutatnak.

kollar_arpad_milyen_madar_leghajo.jpg
A Milyen madár Kollár Árpád első gyermekvers kötete, ami első próbálkozásként, és általában gyermekvers kötetként is bőven szintet ugrik, szint alatt pedig a gügyögő, kedélyeskedő, aranyoskodó és gyermekszájasan modoros verseket kell érteni, melyekből jelentős túlkínálat lelhető fel. A gyermekirodalom divatos műfaj, a mese reneszánszát éli, és a gyermekvers is olyasmi kreálmány, amit sokak szerint mindenki, avagy bárki tud írni, hiszen alapvetően egyetlen célja van, hogy kedvesen bűbájos legyen, azt meg nem nehéz elérni, főleg a célközönségnél. A Milyen madár versei ebben a tekintetben bőven felülemelkednek az átlagon, olyan témák is felbukkannak a kötetben, melyektől az átlag gyermekversíró prüszkölve menekül, mert lássuk be, a halál (Mi lesz a hóval), a betegségek (Laknak bennem), a szülő elvesztése (Anya ma nem anya) nem éppen az esti felolvasás legnépszerűbb témái közé tartoznak. Egészen horrorisztikus darabok is akadnak, mint az állatokat rántva, sütve fogyasztó állatgondozóról mesélő az Állatgondozó című, vagy az állatkínzásból egzisztencialista kérdést kovácsoló Zagyváló című versike. A Milyen madár nagyszerűsége azonban éppen ebben rejlik, mert sok (főleg gyermektelen) felnőtt elképzelésével szemben a gyerekek nem tudatlanok, legfeljebb még tapasztalatlanok, de a kíváncsiság ugyanarra hajtja őket, rákérdezni és megfejteni a halállal, a betegségekkel, illetve a traumákkal kapcsolatos, sötétségbe burkolózó dolgokat. Ugyanígy a gyermekvers nyelvezetének sem feltétlen kell követnie a megszokott trendeket, nem okoz zavart, ha elmaradnak a rímek, és az sem ejti kétségbe a kicsiket, ha a tagolás nem szabályos és egyértelmű. A Milyen madár darabjai jobbára szabadversek, akadálytalanul folyó miniatűr szövegek, melyeket a szabályszerű struktúra helyett az ismétlés ránt egybe, utóbbitól egyébként sokszor kifejezetten mondókás jelleget kapnak a darabok, amely szintén előnyére válik.

kollar_arpad_milyen_madar_fog.jpg
A témák természetesen nem csupán a fentebb taglalt rémisztő dolgokat járják körbe, sok itt a humor, a fanyar groteszkbe hajló helyzet, visszatérő elem a naiv rácsodálkozás és a gyermeki tisztánlátás már-már karikírozott ábrázolása. Némely vers felfejtése kimondottan nehéz, élni lehet a gyanúperrel, hogy ezen munkák játékos kirohanások csupán, melyeket akár üvöltve skandálhat az ágyon ugráló célközönség, az Ez a másik hülyevers sorait („nincsen okom, se indokom, / magamat is felpofozom, / azért sose veszem zokon, / ha nincs nálam elég pofon,”) például nehéz lenne máshogy jellemezni, a feltételezett célnak viszont tökéletesen megfelel. Kollár gyermekverseinek fontos jellemzője, hogy mindenképpen felolvasásra születtek, ez a kötet nem az, melyet az apróságok kezébe adva szülőként nyerhetünk egy nyugodt félórát. A többségében magyarázatot, kommentárt igénylő versekhez együttlét és párbeszéd szükséges, és az sem biztos, hogy nagy adagokban helyes azokat rázúdítani a kicsikre. Ez a gyermekversektől némileg idegen komolyság, komorság azonban egyúttal azt is eredményezi, hogy a felolvasó is elmélyülhet bennük, sőt talán a felnőttek kapnak rá először a furcsa költemények pikáns ízeire, így Kollár trükkje abban áll, hogy a szülőn keresztül éri el a gyermeket, ami kívánatosabbá és nagyobb élménnyé teszi a felolvasást. A kötet másik fő erénye a kiváló grafikákban rejlik, Nagy Norbert szó szerint varázslatos rajzai szokatlan, bizarr, de mindenképp vonzó világot teremtenek, és a szöveghez hasonlóan dicsérendően eltávolodnak az unásig ismert ábrázolási módoktól, legalábbis a visszafogott színekkel ábrázolt madárfészekben csücsülő macskák, trolira váró öltönyös kutya, vagy a cilinderes, fürdőnadrágos, bicikliző nyulak kifejezetten üdítően hatnak.

kollar_arpad_milyen_madar_mikor_hangosan.jpg
Elmondható tehát, hogy a Milyen madár összességében kiváló gyermekvers kötet, szórakoztató, kibeszélhető és izgalmas, a szülői felügyelet azonban erősen ajánlott hozzá, a rázósabb részek magyarázatra szorulnak majd, a felolvasást a legtöbb kicsiknek szóló verseskötettel ellentétben a szülők is élvezni fogják.

Salah Rana

Kollár Árpád: Milyen madár
Csimota Könyvkiadó, 2014
Illusztrálta: Nagy Norbert
88 oldal
2990 Ft

A kötet Bécsben, a Joseph Binder Design Awardon kiválóan szerepelt, könyvillusztráció kategóriában bronzérmet kapott.
http://csimota.hu/a-milyen-madar-becsben-bronzermeskedik/

Továbbá, az Aranyrajzszög kulturális díját Nagy Norbert kapta 2014-ben.
http://csimota.hu/aranyrajzszog-dijasok-2014/


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr427133909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása