Sűrű programot zár ma a debreceni XV. Alternatív Színházi Szemle, mely szeptember 11-e óta tart a városban. A Szemlén 1994 óta kapnak reprezentatív bemutatkozási lehetőséget a független színházi társulatok. Az első nyolc évben Budapesten, 2003-tól 2007-ig Szegeden zajlott az esemény, az idén másodszor szervezték meg Debrecenben a szemlét, melynek programját Karsai György válogatta, s olyan produkciók láthatók benne csak az utolsó két napot tekintve, mint a nálunk is publikáló Ágens Ira című darabja vagy a Borlai Gergő és Ladányi Andrea varázslatos összjátékára épülő BL.
Különlegessége volt az idei versenyprogramnak, hogy 'Bemutatkoznak a műhelyek' címmel az ország színjátszást oktató intézményeiben készülő előadásokból is válogatott egy csokorra valót: így aki végignézte a szemlét, képet kaphatott róla, mit gondolnak a színpadról, a színházról ma a színművész- és rendezőhallgatók, a felnövő új szakmai generáció. E szekcióban bemutatkozott a debreceni Ady Gimnázium az (Alter)Ego című darabbal, a pécsi Apolló Színkör egy Kárpáti Péter-darabbal, a Tótferivel, a békéscsabai Színi Tanház az Ember tragédiájával, a Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai Kara pedig egy Parasztoperával. (Utóbbi meglepetés lehet, hisz Pintér Bélának és társulatának a Szkéné színházban otthonra lelt, komoly karriert befutó előadásait sokáig tartották más társulatokra adaptálhatatlannak, ám nem a mostani az első kísérlet erre. Pintér Bélával az Irodalmi Centrifuga látogatói is találkozhattak az elmúlt félévben A démon gyermekei című előadásuk kapcsán: részlet a darabból; Gordon Agáta a társulatról; Irgalmas Zsófia beszámolója az estről). A Színművészeti Egyetem a Goborlóval és az Emberke Tragédiájával érkezett. Mivel a képző intézmények színházainak és vizsgaelőadásainak nincs még saját szemléje, így e tabló megteremtése szempontjából is unikális volt az idei DASZSZ.
A versenyprogramban olyan produkciók kaptak helyet, mint a Közép-Európa Táncszínház Szájbanforgó-ja vagy Tasnádi István drámája, a fitness-terembe rendezett Fédra Fitness a főként kortárs magyar darabokra sepcializálódó, Garaczi László Plazmájával hírnévre szert tett KoMa Társulat előadásában. A második nap a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház Kasimir és Karoline előadása, Gergye Krisztián Szatír című darabja, a Stúdió K. Venyegyikt Jerofejev Moszkva, Petuski című kultikus regényéhez visszanyúló Hű, de messze van Petuski! című előadása, valamint Kárpáti Péter és a HOPPart Társulat szobaszínháza, az Astoria környékén a Sirály szervezésében el-elkapható Szörprájzparti.
A harmadik napon Zalán Tibor darabja, a szintén a Stúdió K által jegyzett Rettentő görög vitéz, majd a Sepsiszentgyörgyi M Stúdió Törékeny című előadása, és a nagyon különleges világot létrehozó kísérleti előadás, a Bársony Júlia és az ÉlőKép Társulat által Bódy Gábor Psychotechnikum c. forgatókönyvéből készített azonos című előadás mellett az Ágens Társulat az Ira című előadással szerepelt. (Kattints: Becsey Zsuzsa szubjektív napló-élménybeszámolója az előadásról; Ágens novellája; interjú Ágenssel; Ágensről röviden).
Szeptember 14-én hétfőn az Örkény Színház Mizantrópja és a BL, Ladányi Andrea és Borlai Gergő 90 percnyi, test és test helyett hanggal és testtel dolgozó kontakt-improvizációja látható.
A versenyprogram mellett persze Debrecen is bemutatkozott - például a Borbély Szilárd költő, író (egy publicisztikáját korábban nálunk is olvashatták) kiváló verseskötetéből készült Halotti pompa című előadással a Csokonai Színház.
A válogatásról látszik, hogy az alternativitás, mint fogalom határa nem a kőszínházak bejárati ajtajainál húzódik. Nem minden mainstream, ami belül van, ahogy nem minden alternatív, azaz közössé tett (vagy egyéni) kísérletező alkotóerő közösen létrehozott lenyomata abból sem, ami kívül van. Mivel több koncepció is ütközik az alternativitás mibenlétéről a szakmán belül is, nem csoda, ha a keddi napot délután háromtól a megunhatatlan és mindig újat mutató Mi az alternativitás? című mini-konferencia köré sűrítik. A résztvevők Hudi László (kattints: interjú 2005-ből; interjú 2008-ból), Nánay István, a mindenkinél több darabot látott kritikus, Szalai-Szabó István (az egykori Kálvária téri Halász-színház, a Városi Színház vezetője majd a Sirály megalakítója), Csizmadia Tibor (az egri Gárdonyi Géza színház igazgató-főrendezője), Hartyándi Jenő (a Mediawave motorja, győri rendező-operatőr) és Gulyás Gábor (a MODEM igazgatója). Karsai György, a válogató az ASZSZ honlapján ír az alternativitásról.
S hogy akiket a színház nem érdekel, de szeretik a jó zenét, azok se unatkozzanak, arról a Budapest Bár pilótáival gondoskodtak a szervezők: kedden este nyolctól a MODEMben a Budapest Bárt négy énekes, Behumi Dóri, Frenk (Hiperkarma), Keleti András (Colorstar) és Németh Juci képviseli majd.
A DASZSZ két szervezet összehangolt munkájaként, a Befogadó Színházak Társulása és a Független Színházak Szövetsége szervezésében jött létre. A megszervezésben komoly támogatást nyújtott a MasterCard.
Kapcsolódó anyag:
Interjú Goda Gáborral, a 2007-es, utolsó szegedi ASZSZ válogatójával