Miért vitték el bilincsben Ágenst az Ódium-art előadásáról szombat délután az Évadnyitó Színházi Fesztiválon?
Az Ódium-art következő akciója „A szerelem mint önélmény” címmel, a Függetlenek Éjszakáján szeptember 26-án 20h30 –kor az Írók Boltja kirakataiban.
A színészek látszólag összeverekedtek, egyikük beverte a fejét, a mentő vitte el, támadóját pedig bilincsben a rendőrség. Ez történt „Az állam őreinek a nevelése” című minidráma végén. Nem meglepő, Ágens ezzel a meghökkentő darabbal megint határokat feszeget, kérdéseket ébreszt és tükröt tart. Mi a félelem? Honnan ered a gyűlölet? Ágens elmondta, hogy a darab megírásához Platon: Az állam című munkája adott ihletet. Az Ágens társulat új színházi premiere, (Fatum) a Mu Színházban lesz december 12-13-án lesz, az Ódium-art következő akciója pedig „A szerelem mint önélmény” címmel, a Függetlenek Éjszakáján szeptember 26-án 20h30 –kor az Írók Boltja kirakataiban. Az Évadnyitó Színházi Fesztivált a fővárosi színházi szezon nyitányaként ötvenöt színház részvételével rendezték meg múlt szombaton Budapesten.
-A társadalmi feszültségeket megjelenítette a személyközi
konfliktusok szintjén is? Hogyan függ össze?
-Konfliktusba keveredni alapvetően kínos és kényelmetlen, mégis nap, mint nap akarva-akaratlanul megtörténik velünk. Láthatjuk a tévéhíradókban, olvashatjuk a napilapokban, és azonosulhatunk vele, a sztárok életét követő sorozatokban. Lassan természetessé válik a számunkra, hogy úgy vitatjuk meg mások életét, mintha a sajátunk vagy bármely családtagunk élete volna. A politika és a társadalmi feszültségek generálása tekintetében a média pontosan ezt az igényt elégíti ki. Rengeteg apró momentummal foglalkoznak, a csatornák ontják a híráradataikat, az összefüggések felismerése és feltárása helyett. A fontos értékek közvetítése visszaszorult és az eladhatóság lett ma már a művészeti támogatások, a szponzorok és mecénások adományai függvénye.
-A közönség megbotránkozott a véres fejű, földön fekvő színészének a látványától Az előadás után hitték is meg nem is, amit láttak. A dramaturgiában ennek milyen szerepe volt?
-Az előadás közben Platón, és egy médiaelméleti szakember szavait idézve, bejelentettük előre, hogy ez fog történni. Öt perc múlva modelleztük is, amit előtte elmondtunk. Mindenkiben volt kétkedés gondolom, de a megrendezett baleset mégis hihető és megrázó volt. Médiaelméleti kísérletet láthattak a nézők. Platón zseniális műve, jelen állami állapotainkra is vonatkoztatható sorai nem keltették fel az érdeklődést, viszont a verekedés, a mentő és a rendőrök akciója igen. A lejjebb a nagyszínpad nézői otthagyták az előadást, átrohantak hozzánk, az Ágens társulat standjához, hogy a mi előadásunkat akarják látni. Félelmetes.
-Honnan a nevük? Az Ágens társulat hogyan kapcsolódik az Ódium-arthoz?
Különböző jelenségek kutatását és elemzését tűzte ki célul. Az Ágens társulat ebben segít nekik. Generálunk egy szituációt, majd összeolvassuk és értelmezzük a megnyilvánuló kódokat. Az akciósorozat célja, hogy felismertetéseinkkel némely tehertől megszabaduljunk és, hát ez a világ rendje, újakat vegyünk a nyakunkba.
Láng Judit