fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Critical Mass - a legradikálisabb civil mozgalom

2010.04.24. 11:00 | luckylany | 163 komment

Címkék: irodalom beszámoló folyóirat bringa köz élet gordon agáta civil(szf)éra

"Mi toljuk a babáinkat kis babakocsikba szíjazottan a dübörgés és hömpölygés közepette, amelyben minden egyes olajüzemű motorizált-páncélozott test életveszélyes minden egyes szív-tüdő és vérüzemű puhatestűre... Mi emeljük a kerékpárokat a fejünk fölé, csillognak a küllők, szabadok a felfelé nyújtózó emberi testek a liget füvén. Mi emeljük a babákat a magasba, a fénybe, levegőbe, az illatos lombok felé..."
Critical Mass - a legjobbak kritikus tömege.

 

Critical Mass, Budapest

Mindjárt május, az ég kristálykék, a fák smaragdok, a házak minden kormos vedlett fala ragyog a melengető napsütésben.
Sétálunk a körúton, a fiatal metropolisz embermedrében, és nyeljük a port, a füstöt, kormot, csatornabűzt és kipufogógázt.
Körülöttünk életveszélyes fém-üveg hólyagok nagy sebességgel, áramlanak és tülekednek, bűzlenek és kanyarognak, robognak és fékeznek, riasztanak és ijesztgetnek.



Mi ülünk a fiatal metropolisz útjait elözönlő járműcsordák volánjánál, és mi fingjuk tele Európa egyik legszebb fiatal metropoliszának légterét fullasztóra, süketítőre és atonálisan zajosra.
Mi sétálunk Európa legszebb nőit megcsodálva a bűzlő és veszélyes autóáradat szélein. Mi toljuk a babáinkat kis babakocsikba szíjazottan a dübörgés és hömpölygés közepette, amelyben minden egyes olajüzemű motorizált-páncélozott test életveszélyes minden egyes szív-tüdő meghajtású vérüzemű puhatestűre.
Minket önt el a gyűlölet és az öngyűlölet a kipufogógázban biciklizve, vagy a biciklik között autózva.
Mi vesszük el a puhatestűektől a levegőt, a teret, a biztonságot és a bőséget.



Mi biciklizünk ki a Tabánból a Ligetbe, heverünk el a gyep türelmes ősanya-füvén, mechanikus kétkerekűink csontvázakként hevernek körülöttünk.
Mi emeljük a kerékpárokat a fejünk fölé, csillognak a küllők, szabadok a felfelé nyújtózó emberi testek a liget füvén. Mi emeljük a babákat a magasba, a fénybe, levegőbe, az illatos lombok felé.
Mi tesszük mindezt, magunkkal és a jövőnkkel.
Mi vagyunk a páncélozottak és a puhatestűek.

Új határok határolják az életünket.

Új technológiák, telefonok, computerek, csipek és mágnesterek hordozzák közöttünk a legfontosabbat: a kapcsolatokat és a tudást, a testünk részévé váltak.
 
Totális kontroll és korlátlan szabadság: kommunikációs forradalomban élünk.

A politika, az elosztás erőszakos és erőtlen piócája szorosan tapad a nemzeti testre.
A gazdaság, a vaskori férfi-technológiára épült világrend halálos energiadeficitben hörög.
A pénz, a szent vírus elszabadult és elillant.
A túltermelt és fölösleges Sok lassan és egyenletesen szétoszlik rózsadombok és hulladéktelepek között.



Elegendő egy pár kerék, elegendő a Nap, elegendő a közelség és a jóakarat, elegendők a tartalékok, elegendők az új szülöttek, hogy ne fulladozzunk tovább a világunkban.
Elegendő az új szellem Kritikus Tömege, hogy újjá rendezze sorsainkat.
Mi tesszük mindezt, magunkkal és a jövőnkkel.


Gong Odaátra

                   

 


· 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr621151512

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kedvenc demagóg érveim a bringások ellen 2010.04.25. 08:04:23

A különféle autó kontra bringa kontra BKV témájú blogbejegyzések kommentjeit olvasva mindig meglepődöm, hogy a megrögzött, "WC-re is autóval járok" mentalitású honfitársaink mennyiszer képesek leírni ugyanazokat a demagóg baromságok...

Trackback: Critical Mass fotók és videók 2010.04.24. 21:29:06

Senki nem mondja már nekünk, hogy kuss, Se gyalogos, se autós, se politikus. részlet Troppauer Hümér Vidám az élet kétkeréken c. versciklusából INDAFOTO.slideshow.run({ "feedUrl":"http://feed.indafoto.hu/fedor/critical_mass_2010_tavasz_buda/fe...

Trackback: Kerékpárosok 2010.04.24. 17:09:44

A kerékpárosok olyan emberek, akiknek nincs pénze bérletre, sem autóra, vagy homoszexuálisak, esetleg mindhárom.Valljuk be, mikor meglátunk egy kerékpárost feszes nadrágban, szűk felsőben, napszemüvegben és bukósisakban, csakis a röhögés lehet a válasz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Poll 2010.04.24. 21:13:56

@saq: primitiv vagy, megérdemled a sorsod. :)

saq 2010.04.24. 21:14:32

az a legaranyosabb, hogy a neten a sok köcsinek akkora pofája van. az autóból is. de egyik se akart még felállni soha. egyik se....

2010.04.24. 21:19:31

@Poll: "Nem téveszted te véletlen össze a GÁZOKAT, az apró szilárd részeket tartalmazó korommal? Nem kell ahhoz légmentesen záródó ajtó-ablak, hogy a szilárd részecskék 99%-át kizárja"

Nézd, a gázok egy részével is elég sok a gond, különben nem monitoroznák folyamatosan őket, de az apró részek is elég nagy számban bejutnak máshol is, mint ahol várnád.

2010.04.24. 21:24:40

@Poll: " Te meg liheged a buszok mögött a fekete szennyet."

Én mondjuk nem, mert ahol én járok, ott villamos jár. :-)

Poll 2010.04.24. 21:34:44

@lxrose: zseniális, akkor a szállóport szivod közvetlenül amit a villamos felver.

De nekem nem kell bizonyitanod, hogy milyen hegyi levegőt szivsz a bringán, ha jólesik, akkor szivjad csak, attól még mindig lesz néhány ember, aki esetleg felszólal a hülyeség ellen. :)

Hasonlóan a hererák és a bringa kapcsolatával...

2010.04.24. 21:43:08

"zseniális, akkor a szállóport szivod közvetlenül amit a villamos felver."

Persze, mindig a villamos után tekerek. :-)
Ki na találd már, hogy a villamos több port ver fel, mint egy kamion! Persze lehet, hogy azért nem látni az elszáguldó villamost, mert olyan port csinál.

Perillustris 2010.04.24. 21:48:24

@Poll: Ezt valami marketing szövegben olvastad? S el is hitted? LOL

vga 2010.04.24. 21:58:53

@Poll: "Nem kellett volna hozzá sok ész, hogy megértsd az utalást, nem a munkáltatód által levont adóról volt szó. Súgok: benzin jövedéki és egyéb adók, teljesitmény adó, regisztrációs adó, műszaki vizsga, luxusadó stb-stb. "

most komolyan, erre vagy büszke? ezeket én is fizetem az autómra, de munkába járásra használni nem kicsit luxus, napi 20 km-re, ráadásul sokszor hamarabb bent is vagyok bringával. Persze adózhatnék még többet a több benzin után.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2010.04.24. 22:12:44

És igen, ti vagytok azok, akik miután jót demonstráltatok saját jogaitokért, másokét leszarva, állatként ezerrel döngettetek az Andrássy járdáján kisgyerekek között, jó páran szervező feliratú pólóban...
Gratulálok!

marvin 2010.04.24. 22:18:58

Annyira felesleges ez a vita.
Kedves autósok, vegyétek már észre, hogy erős szopóágon vagytok Bp-en. Egyre több a sétálóutca, a forgalomlassított belvárosi terület, kerékpárutak, stb... A folyamat ugyan nem gyors, de halad előre.

Sok az adó? Könyörgöm, az a ti választásotok, hogy autót tartotok és használjátok. Ez egy önálló döntés, ami NEM KÖTELEZŐ. Ha nagyon akarnám akkor én is tarthatnék kocsit, de inkább azt az évi félmilliót (adók, benzin, szerivzek, stb...) elutazgatom a világban. Ez is egy döntés, az én döntésem.

Trejo 2010.04.24. 22:27:13

Az összes biciklista elmehet a narkós k*rva anyjába! Kár, hogy értetek is annyit adnak, mint egy rendes emberért!
Dölyfösen ülnek a 100 Ft-on, lámpára nem telik, mert az már urizálás, agy meg nem kell a forgalomba. Szánalmas banda.

Poll 2010.04.24. 22:34:15

@marvin: "Kedves autósok, vegyétek már észre, hogy erős szopóágon vagytok Bp-en. "

Érdekes, nem az autósok demonstrálnak és sirnak mint a szopóskvrva folyamatosan...

Ha nem tetszik, hogy a szmogot szivod, hogy kilapit a teherautó, hogy nem mehetsz a buszsávban, hogy fél centiről előznek az autók vagy leszoritanak, akkor én is mondhatnám, hogy ez meg a te választásod volt, senki nem kényszerit, hogy egy 2 milliós város közepén bringával csámpázzál.

De nem mondom...

Egyébként az emberek nagy része még mindig gyorsabban odajut autóval ahova akar, mint bringával. Plusz nem lesz olyan koszos-büdös mint néhány bringával járó a cégnél. Senki nem akar a közelükben lenni...

LittleWildGuy 2010.04.24. 22:39:34

Király, anyázzunk együtt!

"A sok biciklis ... ...": Azt hiszed, csak azon ülnek hülyék? Fehér furgon megvan? BMW-s állat, szlovák rendszámmal? Széjjeltört, sufnituning Ladával nyomuló kisköcsög, amit csak a hangszóró hajt? 30-as övezet 50-el, megvan?
Az út, kedves drága Isten barmai, NEM CSAK AZ AUTÓSOKÉ. Ugyanott KELL hogy közlekedjen a busz, a teherautó, a lovaskocsi, a motor, és igen, a BICIKLI IS. MERT AZ ÚT A JÁRMŰVEKNEK VAN FENNTARTVA. Márpedig a bicikli - jármű. Szóval tessék szépen elfogadni, hogy annak ott van a helye.
Kivételes eset, ha van külön nekik fenntartott bicikliút, mert akkor ott kell menniük. Ezeket pedig azért építették, mert a sok idióta/figyelmetlen/tapasztalatlan, de tonnás fémburokkal körülvett autós legyalulta őket az útról. Mert nincsenek hozzászokva, hogy rajtuk kívül más típus is közlekedhet. Igazából tök üres utakat szeretnének, ahol lehet tépni 120-al, mert az hú de fasza. A labdázó kisgyerek meg vigyázzon magára, nehogy má a zautósnak figyelni kelljen.

Egyébként van jogsim, használom is. Úgyhogy ez most nem játszik. Ha ennyire nem tudod levezetni a feszültségedet, menj el egy hivatásoshoz, de ne az úton éld ki.

Perillustris 2010.04.24. 22:57:25

@Poll: "Érdekes, nem az autósok demonstrálnak és sirnak mint a szopóskvrva folyamatosan"

Azért ezt nem árt újragondolni.

www.google.hu/search?hl=hu&source=hp&q=aut%C3%B3sok+tiltakoznak&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

proton1701 2010.04.24. 23:19:16

Az én adómból építik az utakat mert én autót is használok de ők az utat csak használják , nem fizetnek érte!!! Hol van itt az egyenlőség?
Parasztok akik csak követelnek de nem adnak semmit a közösbe és a piros lámpa meg a kresz nem mond nekik semmit. Anyátokat..

Poll 2010.04.24. 23:22:14

@Perillustris: arányok, barátom, arányok...
Nézzél már körül mennyit sirnak meg vonulnak fel agyhalott bringások. Kb 10x annyit mint az autósok.

Alikam 2010.04.24. 23:25:03

@LittleWildGuy: nem, a biciklisnek semmi keresnivalója az utakon. Egyszerűen nem egy kategória a negyed lóerős, emberi erővel hajtott jármű és egy 90 lóerős gép.

A biciklik a bicikliutakra valóak. Kéne sok bicikliút, csak sajnos amikor budapestet építették senkinek eszébe sem jutott, hogy itt valaha a hollandokat akarják majd koppintani.

Alikam 2010.04.24. 23:29:25

@marvin: ha mindneki letenné az autót pesten, akkor kedves bringás te sem húznád sokáig, mert bemennél egy közértbe és lenne két darab kenyér, meg két kifli amit a bringás szállító vitt oda 2 perccel azelőtt...

Alikam 2010.04.24. 23:34:12

@marvin: jó lenne ha megfelelő tisztelettel beszélnél az autókról mert jelenleg a modern városok mozgatórugói, minden ipari, mind közlekedési, mind társadalmi szinten.

Költözzél le két hétre bivalybasznádra aztán megsüthetnéd a biciklidet, mert egy héten egyszer ékkezne kenyér - azt is teherautó viszi egyébként, munkalehetőség nuku, országút sehol kerekezhetnél a juhok között.

Kíváncsi vagyok meddig húznád...

Trejo 2010.04.24. 23:37:54

@LittleWildGuy: Először a saját fajtádat oktasd ki a szabályokról, aztán kezdj el nyivákolni, te szerencsétlen! Gagyi a szöveged, habiszti ember vagy.

zsizella 2010.04.24. 23:41:46

@proton1701: aha, akkor Celdömölkön ne aszfaltozzák le az utat, mert én pl. sohesenem járok arra...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.04.24. 23:47:11

olyan jó benézni egy-egy bringás topikba, egyből kiderül, bármilyen más blogban, bármilyen más témában kik azok, akiknek a hozzászólásait automatikusan ignorálni érdemes
egyfajta IQ+EQ teszt ez, amin sokan megbuknak.

tyberius 2010.04.24. 23:58:40

@Alikam: Falun cseperedtem, városban tanultam, fővárosban élek. Biciklivel MINDENHOL lehet közlekedni. Még a juhok között is. És nem szennyezi a levegőt, nem zajos, és nem foglal el minden talpalatnyi területet közlekedéshez, parkoláshoz. Az autók a modern városok rákfenéi. Teherautóra szükség van, meg mentőre, buszra, taxira is, de az a végeláthatatlan autóáradat, ahol az autók töredékében ül egynél több ember, nem más, mint a város véges erőforrásainak pazarlása. A dugó pedig az autós közlekedés csődje. Ezt felismerve ülnek bringára az emberek - Budapesten is egyre többen...

Nyers Fa 2010.04.24. 23:59:51

Ma Érdre mentünk, családi összejövetelre, egy kis fogyasztású Ford Ká-val, a Hungária körúton, a Critical Mass miatt 2 óra alatt értünk ki a városból! Tudom mehettünk volna Rákospalotáról biciklivel Érdre. Ja majdnem elfelejtettem, a hátsó ülésen a tíz hónapos kisfiam izzadt 2 órán keresztül!
Köszönöm Critical Mass!

thinker_ 2010.04.25. 00:04:51

@lxrose: nem ez volt a kérdés.
a kérdés arra irányult, hogy miért kell egy ilyen tömegrendezvényt a belvárosban tartani? amikor mindkét félnek jobb lenne ha máshol lenne.

Phrascarica 2010.04.25. 00:05:06

Szomszédeomat látom hogy gyömöszöli az autójába a bicajt.
Én: hová mész?
Ö: kirtikálmászra
Én: autóval?
Ö: hát messze van b+
Én: ez kicsit nem skizo, hogy autóval mész tiltakozni magad ellen?
Ő: ja, Ö, hát... na jó megyek bringával, de ha gond vamn gyere már értem...
Én: kocsival?
Ö: miért mit gondoltál bringával?
Én: igy legalább ihatsz is
Ő: ja jó hogy szólsz, megyek söré'
:DDD

kerdeozo 2010.04.25. 00:16:19

De utálom ezt a szar kritikálmasszt. Hagyómikit hol hagytátok az idén buzik?

Árpi 2010.04.25. 00:22:59

Ja. Biciklivel mindenhol lehet közlekedni. Láttam én már autópályán is biciklist. Nem különösebben forgalmas helyen, csak itt, az M1-M7 közös szakaszon, ahol összejön a két pálya...
Valaha én is sokat bicikliztem. Hegyek között is, ahol a legtöbb városi bringás óránként meghalna. (Felfelé az emelkedőtől, lefelé meg a fától, ami nem ugrik úgy félre, mint én a nagykörúti járdán az idióta bringás elől.) És nagyon örülnék, ha a napi dolgaimat intézhetném kerékpárral. De ennek van pár akadálya.
1. 80 km-t mennyi idő alatt tekernék le? Na, annyi időm nem marad a közlekedésre, ha el akarom tartani a családomat.
2. Legtöbb alkalommal, amikor egyáltalán elindulok, akkor szállítok is valamit, ami vagy nagy, vagy nehéz, vagy mindkettő. Ha meg nem kell semmit vinnem, akkor legtöbbször el sem indulok. Ugyanis, ha valaki még nem jött volna rá, a legkisebb infrastruktúra igénye a helyben maradásnak van.

De komolyan mondom, örülnék, ha mindenhol lehetne bicajozni. Ha pl. Érden, ahol lakom, nem lenne minden mellékutcában ezer olyan gödör, amibe a régiek szerint a kutya is megkölykedzik (vagyis elfér benne egy méretes alom...). Meg nem lenne egy csomó idióta kutyagazdi, aki az utcára küldi a kutyáját, hogy ne a kertbe piszkítson. No meg, ha olyan lenne a főút, hogy az autósnak lenne esélye valahol kikerülni két buszöböl között is.
És az is igaz, hogy az autósok zöme idióta agresszív barommá válik, ha valaki miatt el kell venni a gázt egy pillanatra. De az is, hogy a kerékpárosok között is egyre több az olyan állat, akit ugyanúgy nem lenne szabad emberek közé ereszteni, mert ön- és közveszélyesek.
Azonban ezeknek a dolgoknak egyike sem attól oldódik meg, hogy millió km rossz(!!!) kerékpárútra szórják a pénzt. Attól meg végképp nem, hogy a biciklisek egy napon büntetlenül terrorizálják a más módon utazókat.

De ma legalább nagyon jókor volt a CM... Régi népi hagyomány kötődik Szent György napjához. Akkor hajtják ki az állatokat.

Árpi 2010.04.25. 00:27:16

@tyberius: Belelátsz a csomagtartómba? Vagy jobban örülnél, ha a két számítógépet, a két monitort, meg a szerszámos táskát egy 40 tonnás kamionnal vinném be a belvárosi irodába, csak mert sokan úgy gondolják, hogy a belvárosi iroda a menő?
Imádom az ilyen okostojás utasszámlálókat, akik azt hiszik, hogy az autós azért megy autóval, mert hülye, és szeret szívni a dugóban, meg imádja a pénzét elfüstölni.

Perillustris 2010.04.25. 00:28:23

@Nyers Fa: Gondolom akkor nem jössz zavarba, kedves demagóg hozzászóló, amikor a sürgősségi járműnek megnövekedik az menetideje a dugóban rohadó autók miatt.

@kerdeozo: Azt mondta, este nálad alszik, pihen inkább

@thinker_: esetleg mert a városról szól, városlakóknak?

@Alikam: hitelből. Láttuk, hová vezet.

@Poll: Hát ez roppant meglepő, amikor évek óta mindent az autósok kényelmére hegyeznek ki. Nem látszik az összefüggés?

Árpi 2010.04.25. 00:33:05

@Perillustris: Az autósok kényelmére? Nem igaz. Nézz meg pl. a Bartók Béla utat! Ha netán ott akad dolgom, és autóval kell mennem, van, hogy 3x megyek körbe, mire le tudok parkolni. Nem, nem a sok autó miatt. Hanem mert szándékosan úgy alakították ki az egészet, hogy a lehető legkevesebb legyen a parkoló az amúgy rendelkezésre álló helyen.

kerdeozo 2010.04.25. 00:50:13

@Perillustris: ja, ok. Most már ciki sz öreg zsigvány mi?

thinker_ 2010.04.25. 01:11:37

@Perillustris: ezért kell megbénítani a várost? gratulálok hozzá.
először tanuljanak kreszt, ne menjenek át a piroson és utána lehet felvonulni.

911 Turbo 2010.04.25. 01:34:26

@tyberius:
Ez a szar ami ma volt , meg a kerékpározás csődje . Ma bringás dugó volt hogy rohadjon meg mind !
Érdekes az hogy minden bringán csak egy köcsög ül az nem bántja a szemedet ? A tandemnek sokkal jobb a helykihasználása .
De ha 4-5 fasz ülne minden drótszamárra akkor sokkal gyorsabban vége lenne ennek a szaros felvonulásnak .

2010.04.25. 01:39:27

én csak azt szeretném ha a biciklisek nem mehetnének forgalomba egy alapszintű KRESZ tudás (vizsga) megléte nélkül.

marvin 2010.04.25. 01:43:08

@Alikam:
Ez a legszarabb demagóg szöveg tőletek.
Valóban minden egyes autóban ott van 200 kg kenyér, 100 kg hús, vagy legalább egy beteget visz a kórházba.
Még a saját szegénységi bizonyítványotokat is megmagyarzzátok.

Nem járok felvonulásokra, mert mint mondtam az idő és a józan ész szépen lassan mindent elintéz. Lehet majd akkor is autózni, mert a jogotok meg lesz hozzá csak épp párezer forint behajtási díj és újabb pár ezer forint parkolási díj mellett.

Egyébként meg az a szerencse, hogy az itt ugató pöcsfejekkel elentétben egyre több bringásokra odafigyelő és előzékeny autós.

marvin 2010.04.25. 01:46:16

@Árpi: Erről beszéltem. Autósok szopóágon és ez csak fokozódni fog!!!

marvin 2010.04.25. 01:50:33

@phrascarica: Ezt a történetet küldd ela Sas Jóskának, vagy az Irigy HM-nek. Kb. az ő szintjük...
Te meg ide találj ki jobbat.

marvin 2010.04.25. 01:53:34

@Nyers Fa:
Pl. tarthattátok volna tegnap az összejövetelt. De neeem! Te és a kis családod azért is megmutattad hogy csak azért is. Gondolom jól végigdühöngted az utad és megvolt a napi gyűlölködésadag is.
Ügyes vagy!

Ma Baker 2010.04.25. 01:57:54

Egyik ismerősöm csinálja jól. Amikor csak teheti, bicajjal megy munkába majdnem teljesen körbe a körúton ( nem a szomszédba ). Állítása szerint gyorsabban is van ott, nem kérdés hogy még a BKV-nál is olcsóbban, és még a testmozgás is megvan. Istentelen időjárásban meg beül a lexus terepjárójába és bedugózik a melóhelyre. Ha csak az emberek tizedének lenne ennyi esze, legalább az év felében öröm lenne Budapesten lakni.
Persze ez pesszimista feltevés, hadd ne példálózzak tőlünk jóval északabbra fekvő nagyvárosokkal.

Alikam 2010.04.25. 01:58:01

@tyberius: fenéket, csóróságból bringáznak a legtöbben....
Az ilyen környezetvédős dolgok már ott megbuknának, ha körbenznénk egy bringás lakásában....

@marvin: miről beszélsz? Mert én nem csak a teherautókról beszéltem...
Egyszerűen a mai munkahelyek, a mai városok megkövetelik az autót.
Azzal mennek tárgyalni, azzal ingazának, a benzinből van adó, stb. stb.

Naphosszat lehetne az összefüggéseket sorolni.

De nézzük miről beszélsz. Szóval te eldöntöd, melyik a hasznos gépjármű, és melyik nem?
És mi alapján döntöd el? MI a szempont? Mert nem csak a kenyér lehet az.

Az idő persze, hogy megoldja. Általános determinisztika, minnél nagyobb egy halmaz annál változatosabb.

Már gombamód szaporodnak a tahó biciklisek, még pár év, és annyi lesz belőlük, hogy a nyakatokba fogjátok kapni a KRESZ-viszga kötelezettséget, az adót, és a komolyabb rendőri ellenőrzést, jogosítványt:)

Ez van. Ugyanez történt az autósokkal is, amíg csak alig alig mentek az utakon nem is volt gond, amint elszaporodtak, belevegyült az alja is:)

Te már valszeg az alja vagy, ami még csak most ivódik be a biciklisek közé, de lesz ez még rosszabb is, de valóban, az idő majd megoldja.

Addig jó mulatást bivajbasznádon.
Ja, hogy nem vagy annyira környezetbarát,csak éppen csóró vagy, és ippeg egy 5000 forintos használt bringára tellik, viszont jobban lehet feszíteni azzal az álszenteskedéssel, hogy te a környezeted óvod:)

Óvod te faszt, csak egy bugris vagy, aki azt hiszi, maga szarta a spanyol viaszt...

Phrascarica 2010.04.25. 01:58:15

@marvin: és télen hová tüntök, nem látok sok bringást, pedig a hóban a legfrankóbb :)

Alikam 2010.04.25. 02:07:49

@phrascarica: hagyjad ezt a marvint, vannak normális bringások, na ez pont nem az a fajta. Ez a bugris kategória.

Egy normális ember a mértékletességet tartja szemelőtt és képes reálisan gondolkozni, hogy nah vajon minek az autó....
Hát mert így alakult a társadalom.

Biztos a marvin félék meglepődnek azon, hogy még Hollandiában is járnak autóval emberek, de csak ebben az országban van ekkora pofájuk a bringásoknak, és csak itt szabálytalankodnak ennyit.

Gond lesz ebből, de én szóltam előre...
Be fogják vezetni a területi jogosítványt biciklikre....

Röptömben Szedtem 2010.04.25. 02:08:04

@Alikam: Véletlenül sem akarlak elkeseríteni, de amikor Budapestet építették, éppenhogy arra nem gondolt senki, hogy itt majd autóval akarnak közlekedni. Ha gondoltak volna rá, akkor alapból minden ház alatt mélygarázs lenne, és a házak olyan távol állnának egymástól, hogy mindenhol elférjen minimum 4 sáv. Ez a város embereknek épült, nem autóknak. Ehhez igazodva azokat a közlekedési formákat kell preferálni, melyek minél kevesebb helyet foglalnak a város alapból szűkös szabad tereiből. Vagyis: 1. gyalog; 2. közösségi közlekedés; 3. kerékpár; 4. motorkerékpár; 5. személygépjármű; 6. kamion. És senki nem mondta, hogy ne legyen mentő meg tűzoltó, vagy hogy biciklivel kell a kenyeret szállítani. Viszont esetleg szeretnék kimenni sétálni a Nagykörútra. Tudom, menjek sétálni vidékre, a Nagykörút a zautóké, csakmer'. Egyébként városmérnökökkel nyilván lehet olyan várost terveztetni, ami gyárilag olyan, hogy kényelmesen elférjenek benne az autók (ahogy mondtam, minden ház alatt mélygarázs, mindenhol minimum 4 sáv), fel lehet építeni. Addig viszont azzal kell gazdálkodnunk, ami van. Nem kell beszüntetni az autózást. Csak nem árt minden utazás előtt mérlegelni, hogy mi a legmegfelelőbb közlekedési eszköz. Ha gyalog is kényelmesen eljutok valahova, nem megyek bringával. Ha viszont kell az autó, mert épp havi nagybevásárlás van, akkor azzal megyek. Amúgy opció a bicikli és a tömegközlekedés is. Ilyen egyszerű. És a külön vicc az, hogy ha kevesebben ülnének nap mint nap autóba, akkor azoknak is könnyebb lenne, akik viszont beleülnek, mert nem lenne állandóan dugó. Szóval a hardcore autósoknak lenne leginkább érdekük a kerékpár és a tömegközlekedés népszerűsítése. Csak szólok.

marvin 2010.04.25. 02:12:23

@Röptömben Szedtem:
Teljes mértékben osztom a véleményed!!!

marvin 2010.04.25. 02:18:49

@phrascarica:
Télen a bringa alszik mert nálam a +5 °C a határ. Akkor BKV mert nekem még az is gyorsabb, mint a dugó.

Alikam 2010.04.25. 02:21:59

@Röptömben Szedtem: helytelen, nem nem autónak építették, hanem nem nagyszámú átmenő forgalomra tervezték.

A dugók jelentős részét az ingázók okozzák, akik a peremkerületekről iletve a z agglomerációból járnak kelnek.

A város zsúfolt, a város büdös, az város olyan mint amilyen már évezredek óta.

A városoknak ez a sajátossága.

Majd lesznek ökovársok 300 év múlva meg minden jó lesz, azt mi már nem éljük meg.

A biciklizés meg egy jó hobbi, de mint közlekedés 5 kilométeren túl teljesen hatástalan, időjárásfüggő, szóval egyszerűen nem értelmes alternatíva, csak jó occsó....

Az agglomerációt nem fogod tudni rávenni, hogy napi 60-70 kilométert tekerjen. De még 40-re sem, mert van munkaidő, van az embernek szabadideje, és kis energiája amit nem akar arra elhasználni, hogy drótszamáron közlekedjen.

A tömegközlekedés egy rakat szar. Ez a másik oka a sok autónak. Drága és fos, csak egy maffia, amelyik pumpolja az önkormányzat és az adófizetők pénzét.

És az környezetbarát autókban és tömegközlekedésben bíznék, ha erre lenne esély pár tíz éven belül de nem lesz, mert az államnak egyszerűbb az uniótól párszázmillát lepumpolni, abból letenni 200 méter bicikliutat és megbuherálni a KRESZt.

A biciklinek nincs jövője a hobbin túl. Egy szűk periférián mozgó valami.

Nem életképes.

Én is utálom a szmogot és a szart, amit az autók eregetnek, de sajnos ez jelenleg egy város valósága...
És teljes mértékben zsákutcának tartom azt, hogy ennek egy részét biciklivel helyettesíthetnénk.

Az autókat közel akkora teherbírású és erejű környezetbarát járművekkel kell felváltani mert csak így lehet biztosítani a gördülékeny átállást.

De mint írtam, ez a köv 300 évben nem fog megvalósulni..., addigra pedig még a marvin is alulrúl fogja szagolni az ibolyát, úgyhogy felesleges most az autósokat terrorizálnia:)

marvin 2010.04.25. 02:32:39

@Alikam:
Te tényleg nem értesz engem! Terorizálja a halál! Nekem személyesen kb. havonta egyszer szokott olyan szituációm lenni, hogy anyázok egy autós miatt. Ennek persze az az ára, hogy nem megyek át a piroson, zembrán, nem járdázok, ha elenged egy autós, vagy előzékeny velem, akkor megköszönöm.
Képzeld el én ilyen vagyok és nem az a bugris kics csóró valaki, akinek feltételeztél pár kommenttel korábban. És CM-ra sem járok. Annál sokkal hasznosabban is el tudom tölteni a szombatomat.

Mondom, nincs bajom az autókkal. Nekik van egyre nagyobb bajuk önmagukkal, mert nehezitik az életüket a belvárosban.

Az hogy nem értek egyet veled a véleményedben, az egy másik dolog, de attól még nem sértegetlek.

Az egész vita fölösleges, mert úgy sem mi döntünk a város jövőjéről. A tendenci az ami most látszik, hogy kezdik visszaszoritani az autós forgalmat.

Röptömben Szedtem 2010.04.25. 02:40:07

@Alikam: "Az autókat közel akkora teherbírású és erejű környezetbarát járművekkel kell felváltani mert csak így lehet biztosítani a gördülékeny átállást."

Azt ugye tudod, hogy a dugót nem a szmog okozza, hanem az autók fizikai kiterjedése? Hiába lesz tuti környezetkímélő minden autó, ha a házakat nem tudod széjjelebbtolni, akkor ugyanúgy dugó lesz, csak nem olyan büdös.

Azt hogy a kerékpár nem alternatíva, mondd azoknak, akik azt használják rendszeresen, mindenhova, közlekedési eszközként. Vagy esetleg kérdezz meg valakit, aki a hetvenes években a Csepel Művek területén dolgozott (bármelyik ottani gyárban), hogy mennyien jártak akkor bringával, és hogy mennyire volt hobbi a bringa.

Senki nem mondta, hogy az agglomerációból tekerjen bárki 80 kilométert. Arra való a közösségi közlekedés (gyaloglással és bringával kiegészítve esetleg), amit valóban fejleszteni kellene. A pocsék tömegközlekedés javításának nem az a módja, hogy mégtöbbautó, hanem, hogy javítjuk a tömegközlekedést. Kretén politikusokat tökön kell rúgni.

Nem kell 300 év. Tömegközlekedés rendbetétele jó kezekben néhány év (lásd Bogota). Belvárosban biciklizés népszerűsítése, mentalitásváltás szintén pár év. Kellő elhatározással és szakértelemmel 10 év alatt olyan élhető város lehetne itt, hogy csodájára járnának.

Humberto (törölt) 2010.04.25. 02:42:29

Basszus, ezek olyanok mint a csótányok, évről évre többen vannak... újabb KRESZ-módosítás kéne: mehessenek az autópályán is szembe, akkor tuti drasztikusabban fogyna a sok kétkerekű barom...

Donald Trump 2010.04.25. 04:13:59

@widor844: lehet, hogy te ott vagy fél órával hamarabb, de én nem vagyok megizzadva, ha nem megy a forgalom bekapcsolom a kocsiban a tv-t és végig megy a masszírozó funkció az ülésben, sokkal pihentebben szállok ki, mint ahogy te megérkezel.

Donald Trump 2010.04.25. 04:18:55

@marvin: ha csak évi félmilliót adózol, keress jobb állást!

Donald Trump 2010.04.25. 04:27:14

@Röptömben Szedtem: Amikor kialakították az Andrássy-t meg a körutakat és az azokat szegélyező épületeket, szerinted hány autó volt? Faszarc.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.04.25. 07:30:32

Ugyan már, nem köll rögtön egymásnak esni. Kis engedményekkel, kölcsönös jóindulattal a népek közötti barátság erösíthetö

georg 48 2010.04.25. 07:53:11

Ez egy totális néphülyités.
Cinikus, kétszinü magatartás az állam részéről. Csak össze akarja ugrasztani a feleket.
Azt látni kell, hogy irgalmatlan adókat szed be az autósoktól.
Bele gondolni sem mernek, mi lenne, ha valóban letennék az autót az emberek. Nem folyna be annyi sújadó, üzemanyagadó, szervíz, kötelező bizt., cascó, meg még megannyi járulékos cucc, ami a gk. közlekedéssel párosul.
Ezek ismeretében valaki egyáltalán komolyan gondolja a gépjárművek drasztikus csökkentését?

I-brahi 2010.04.25. 08:02:48

@Donald Trump: Az a félóra több, mint elég arra, hogy lezuhanyozzunk és átöltözzünk. Figyelembe véve a reggeli sport jótékony hatását, így sokkal frissebben kezdünk neki a munkának.

georg 48 2010.04.25. 08:11:05

Még annyit a közgazdasági okok utánra.
Gondolom, azt a kerékpárosok sem gondolják komolyan, amiről hablatyolnak?
Csak a személyforgalmat szorítsuk ki? Vagy egyéb gk. forgalmat is?
Na ezért írtam a poszt legelején, hogy a bringások felfogása erősen fasisztoid! Vagy maradjon autó az áruszállításra / hiszen ők is élvezik ezeket a javakat /, a postára, a mentőkre, a tűzoltókra, stb. no meg arra is kéne autó, ha mondjuk bringáskám hosszabb útra vágyik, meg beteg gyereket, vagy asszonyt dokihoz kéne vinni. Szóval, ez az egész addig frankó, amíg a hülyegyerekek kedvtelése kielégítésre talál.

georg 48 2010.04.25. 08:19:43

@I-brahi:
Na ja! Kis hazánkban szinte mindenki olyan munkahelyen dolgozik / ha azt munkának lehet nevezni /, ahol reggel, kezdés előtt lezuhanyozik, kiglancoja magát, úgy kezdi a napi megfeszített semmittevést. Persze, előtte egy kis testmozgás sem árt, hiszen a napi tespedéstől, ami rá vár ellanyhulnak az izmai.

Agent Midnite Cooper 2010.04.25. 08:23:00

Figyelem egy ideje ezt a purparlét, és van néhány gondolat, ami nem hagy nyugodni. Hosszú leszek, mert a probléma sem egyszerű.

Sajátosan látom én ezt a - szinte kizárólag Budapestre, annak is inkább a belső kerületeire korlátozódó - szembenállást. A probléma véleményem szerint igazából nem a közlekedés mikéntje, hanem a közlekedésben részt vevők - többnyire előítéletes, bár nem minden megerősítő tapasztalati alap nélkül való - minősítése, és az ezen a minősítésen alapuló pökhendi, intoleráns, provokatív és radikális viselkedés - akármelyik oldalon.

Hiba lenne a népies vs. urbánus megosztottságban elhelyezni, de vidéken mintha nem lenne ennyire kardinális kérdés, hogy bringa vagy autó, és nem elsősorban azért, mert ott még jobb a levegő, több a hely, kevesebb az autó stb. Igaz, nincs az egész országról napi tapasztalatom, jószerivel csak néhány, a lakóhelyem körüli vidéki városból (Jászberény, Nagykáta, Cegléd, Gödöllő) és a környékbeli falvakból próbálok extrapolálni, de nem gondolom túlzónak a következtetést, miszerint vidéken a bringázás... (Eh, nem is jól mondom. Vidéken nem bringáznak az emberek, hanem kerékpároznak vagy bicigliznek (sic!) - a distinkció nem véletlen), tehát vidéken a kerékpározás nem életforma, nem hobbi, nem világnézet, hanem a közlekedés egyik formája, ráadásul - ellentétben Budapesttel - szerves formája. Szerves abban a Vitányi Iván-i értelemben, hogy a vidéken közlekedők számára - közlekedjen akár autóval, akár kerékpárral, akár mással - a kerékpáros mindig is része volt a közlekedési kultúrának, a közlekedés valamennyi résztvevője úgy szocializálódott, hogy mások is közlekednek, és egyenrangúan közlekednek. A közlekedés efféle ethosza nem csak a kerékpárosok miatt/hatására alakult ki, hanem azért is, mert a lassú járművek is (traktorok, vontatók, kombájnok, munkagépek, lovaskocsik is - bár ez utóbbiak már egyre ritkábban) folyamatosan részei a közlekedésnek, ráadásul a gyorsabban közlekedők (pl. az autósok) nem úgy tekintenek a lassabbakra, mint holmi bosszantó, zavaró tényezőre. Aki kerékpárral/lassú járművel közlekedik, az nem úri passzióból teszi, hanem mert valami miatt így éri meg/muszáj neki közlekednie. Ha valaki traktorral közlekedik, az - a kevés szezonális kivételtől eltekintve - nem az autósokat akarja föltartani, hanem a földjére tart dolgozni, vagy onnan hazafelé. Ha kerékpárral közlekedik, azt nem demonstratív környezettudatosságból teszi, hanem egyszerűbb előkapni a kerékpárt, és azzal elugrani a boltba, mint kinyitni a garázst, kiállni az autóval, megállni az utcán, kaput, garázst megint becsukni stb. Mire ezt végigjátssza, addigra kerékpárral már el is intézi a dolgát. Vagy azért ült kerékpárra, mert nincs jogosítványa, esetleg nincs autója sem, netán egyszerűen csak így szokta meg.

Röviden: vidéken a kerékpározás nem életforma, hanem szerves része a mindennapi életnek - így a közlekedésnek is.

Most mondhatná bárki, hogy de hisz épp az a cél, hogy ez Budapesten is így legyen. Csakhogy ezt én nem így látom. Az expressis verbis deklarált cél - legalábbis tapasztalataim szerint - lehet, hogy ez, de a motiváció az egészen más, sokkal mélyebben keresendő, mondhatni: evolúciósan determinált.

Budapesten a bringázás - horribile dictu - a környezettudatosság álcája mögé rejtező, hittérítő kultúrkampf (obligát tisztelet a kevés kivételnek). A vita - mint sajnos a viták többsége általában - most sem arról szól, hogy mi az igazság, hanem arról, hogy kinek sikerül a másik fölött triumfálni.

Budapesten a technika fejlődése nyomán a lassú járműveknek a ferekventált helyekről való kiszorításáva/kiszorulásával a közlekedés elsősorban autós közlekedést jelentett/jelent, infrastruktúrája és a közlekedés ethosza is erre épül(t). (Az lehet vita tárgya, hogy ez jó-e így vagy sem - mi a jó? kinek jó? mik a prioritások? -, de a status quo szempontjából indifferens, kénytelenek vagyunk adottnak tekinteni, egyfajta kályhának, ahonnan indulni kell. Így jártunk.) Ráadásul autót birtokolni társadalmi presztízst jelent - jobb autót birtokolni magasabb presztízst -, és evolúciósan úgy vagyunk behuzalozva, hogy szeretjük a rangunkat fitogtatni, olykor még irracionálisan, erőn felül is. (Megjegyzem, ez az irracionalitás csak a humanizmus, a felvilágosodás, a Liberté-Égalité-Fraternité szentháromság vonatkoztatási rendszerében irracionális, ahol az ember szabad akarattal rendelkező és megfontoltan, okosan dönteni tudó entitásként van meghatározva, evolúciósan - horribile dictu: biológiailag - viszont teljesen logikus, hogy mindenki igyekszik minél kedvezőbb pozíciót elfoglani egy hierarchiában, és ezt a pozíciót a többiekkel látványosan tudatni, velük szemben érvényesíteni. Ha ennek eszköze az autó, akkor azzal, ha a farmernadrág, akkor azzal, ha a gólerősség, akkor azzal, ha meg a környezettudatos gondolkodás ad az egyénnek aktuálisan trendi presztízst, akkor azzal - (szub)kultúrája válogatja.)

Ebbe a budapesti közlekedési status quóba "rondítottak bele" a bringások. Nem véletlenül használom a "kerékpárosok" helyett a "bringások" szót. A bringázás a deszkás-stencilezős-tagelős-blogger-futár szubkultúrából sarjadzott kurucos metál-cselekedet, amivel látványos rohamra lehet indulni a többségi (autós?) kultúra ellen. Saját szlengje van, saját ikonjai, szimbólumai, titkos jelei, rítusai, aminek nem csak - és talán nem is elsősorban - az összetartozás erősítése, a közösségképzés a célja, hanem a - természetesen alacsonyabbrendű - többségi és/vagy más szubkultúrák megtévesztett vagy direkte gonosz híveitől való elkülönülés, azoknak a - természetesen bölcsebb és ezért felsőbbrendű - bringás kultúrából való kirekesztettség-érzésének erősítése, bónusznak pedig ott van még a saját ideológia (környezettudatosság) és mozgalom (CM) is, programmal (innen már csak egy lépés a pártosodás... vagy a pártszakadás - attól függően, hogy ki melyik nagy politikai erőben véli majd megtalálni törekvései valóra váltóját), célokkal, ami nem kevesebb, mint lehetőleg mindenkit áthittéríteni a bringásvallásra (nem a bringázásra! ha nem bringázik, az nem baj, csak vallja ugyanazt, mint a bringások, és ne legyen - sem képletesen, sem szó szerint - útban).

A deklarált célok ugyan nemesek, helyénvalóságuk elvitathatatlan (de hát így volt ez a korai kereszténységtől kezdve a Nagy Francia Forradalmon át a mostanában kommunizmusnak csúfolt létező szocializmusig szinte mindennel), viszont számtalan jel utal arra, hogy valójában csupán egy szubkultúra igyekszik itt a saját, felsőbbrendű(nek vélt) elveit és praxisát ráoktrojálni azokra, akik nem pontosan úgy gondolkodnak, mint ők.

Amikor a bringások azzal licitálnak egymásra, hogy ki milyen váltót/nyerget/féket tudott beújítani, vagy arról beszélnek, hogy csak a fixi (leánykori nevén: örökhajtós) a bringa, minden más csak puhányoknak való, vagy hogy hány atm-ra pumpált gumival lehet igazán pörgetni, az már nem környezettudatosság (megjegyzem, az efféle "környezettudatosság" egyébként csinos kis piacot nyit a bringás-kegytárgyakat előállító iparnak, aminek a környezetszennyezése nagy valószínűséggel összemérhető azzal a környezetszennyezési megtakarítással, amit a bringások el tudnak érni), hanem echte sznob, elitista öntudat, ami egy fikarcnyival sem különb, mint azé, aki sötétített üvegű terepjáróból nézi le a közlekedés többi résztvevőjét, amely lenézés implicite a saját értékrendje, kultúrája érvényesítésének szándékát is jelenti - más kérdés, hogy e kultúra értékrendje szerint közlekedni csak neki van joga, neki viszont ott és úgy, ahogyan úri szeszélye éppen diktálja.

Megfigyeltél már a pirosnál trackstandelő bringást? Eltűnődtél már azon, hogy mi a túróért jó neki ez a billegés? Hát azért, hogy produkálja magát. Hogy virítson: nézzétek, milyen fasza gyerek vagyok! Ugyanarról a tőről fakad, mint a speedbike-osok egykerekes indulása zöldnél, vagy a SLK500-as merdzsó gavallérrajtja (evolúciós kitekintés: mint pávának farka, szarvasnak agancsa: nézzétek, közel s távol én vagyok a legkiválóbb hím, tehát engem illet a hely a hiererchia csúcsán, és annak minden attribútuma: a párzás joga, a rang, kaja, pia, nő, kábítószer, pop, csajok satöbbi).

És miről szól a futárok cikázása az araszoló autók között? Csak kevéssé arról, hogy siet valahová. Sokkal inkáb arról, hogy ő olyan fontos - és ügyes - ember, hogy fittyet hányhat azoknak a szabályoknak, amik a közlekedés minden résztvevőjére egyaránt vonatkoz(ná)nak. Ő áthághatja - akárcsak a vészvillogóval a második sorban parkoló A8-as Audi -, mert egy felsőbbrendű kaszt, esetünkben a bringásfutárok kasztjának tagja. (Megérne egy kitérőt az is, hogy ez a viselkedés mennyiben leképeződése a társadalom általános állapottyának, ami nemcsak hogy eltűri, de inkább jutalmazza, mintsem bünteti a normaszegést, különösen, ha az nem direkte tettenérhető módon okoz kárt másoknak, és ráadásul még a normaszegő saját személyes - elsősorban anyagi - előbbrejutását is szolgálja. Jellemző módon a bringások derékhadát az a korosztály adja, amelyik már a rendszerváltást követően, ebben a szellemben szocializálódott fiatal felnőtté. Ez a szocializáció ráadásul interferál azzal a generation gap-pal - ugyebár az autósok többsége idősebb, konszolidált felnőtt -, ami evolúciósan determinálja a felnőttek/öregek és a helyükbe lépni igyekvő fiatalok közti hatalmi/értékrendi csatározásokat. Vö. forradalmiság vs. kispolgáriság, de az evolúciós párhuzam sem erőltetett, amikor a fiatal hímek megpróbálják átvenni az idősebb alfa-hímtől a falka vezetését.)

Persze ugyanez az überkedés és elitista attitűd elmondható az autósokról is, és az ugyanennyire igaz lesz, de ez is csak azt bizonyítja, hogy itt az igazi tét nem a közlekedés optimalizálása, nem a város élhetőbbé varázsolása, hanem a másik legyőzése. Ma Budapesten a bringázás egyféle, megváltó lózungok jegyében vívott vallásháború, amiben ráadásul a normaszegés a norma - mint minden vallásháborúban, már amennyiben a vallásháborúkat nem szimplán a hegemóniáért folytatott küzdelemnek tekintjük, hanem úgy, hogy az egyik vallás rá akarja kényszeríteni a saját normáit egy más vallás híveire, akik ennek a kényszernek a következtében feladják - s így egyben megszegik - a saját vallásuk normáit.

Nem tudok, nem is szándékom ítéletet hirdetni (bár a véleményem a fentiekből kiolvasható). Nem mondom, hogy ez vagy az a cél/eszköz helyes vagy helytelen. Lehet bármit képviselni, bármiért ki lehet állni. Lehet küzdeni azért, hogy az autósok üljenek kerékpárra, vagy hogy a bringások húzzanak ki a zöldbe, és ott rakják neki. Egy dolgot nem lehet: nagy boci szemekkel, ártatlanul csodálkozni, ha radikális - szerves előzmények nélküli - felvetésekre radikális reakciók születnek, függetlenül az akció/reakció igazságosságától vagy jogosságától.

Vaccpavör és Világbéke! :-)

georg 48 2010.04.25. 08:32:38

@Agent Midnite Cooper:
Még tegnap, a poszt legelején írtam azt, amit Te /Ön/.
Csak nagyon velősen, röviden! A bringások, feltétlenül bringások! erősen fsisztoid beállítottságáról.
Végül is ugyan az!

Agent Midnite Cooper 2010.04.25. 08:59:00

@georg 48: Hát ez így valóban nagyon velős, rövid, mondhatni: sommás, és - mint minden sommás ítélet - ezért nem is igazán hibátlan. A bringások nem fasisztoidok. Vannak köztük azok is (ahogyan az autósok, a pékek, a litvánok és a balkezesek között is), és - mint mindig - ezek a leglátványosabbak, médiakompatibilitási kvóciensük igen magas, így ők jelennek meg minden fórumon, ezért aztán a felületes szemlélő könnyen eshet abba a hibába, mint Te/Ön is, hogy az összes bringást/autóst azonosítja a radikálisaikkal.

Ha mégegyszer elolvasod, amit írtam (bocsánat, de tényleg hosszú - szükségszerűen), akkor rájössz, hogy én nem a bringásokról írtam, hanem az általános emberi tulajdonságoknak a bringás-autós tengelyen (ééértik: ten-ge-lyen! :-) ) való elhelyezéséről (képzavar, de tetszik :-) ). Hogy miért pont ezen a fronton ilyen éles a vita, és miért nem pl. a filatelisták és a numizmtikusok estek egymásnak ilyen látványosan, az is megérne egy hosszú kommentet, de egy napra legyen elég egy. :-)

Vaccpavör és Világbéke!

Picsasereghajtó 2010.04.25. 09:23:44

Napi másfél doboz cigit szívok el. Felháborítónak tartom, hogy a nemdohányzók egy forint adót nem fizetnek, mégis van pofájuk folyamatosan a jogaikért pampogni! Lassan már nem csak a kedvenc kocsmámban, de az utcán se gyújthatok rá!

Na valahogy ilyen az itt fröcsögő autósok hozzáállása. És itt most nem az áruszállítókról, a taxisokról, a beteg nagymamát kórházba szállítókról, vagy 150 kilométerre autóba ülőkről beszélek: az autó ezekre való. Viszont a belvárosban autózni ugyanolyan értelmetlen és káros luxus, mint dohányozni. Én azzal, hogy dohányzom, tudomásul veszem az ezzel járó költségeket és korlátozásokat, úgyhogy kussolok, elvégre nem kötelező dohányozni.

csongorbela · http://belaba.blog.hu/ 2010.04.25. 09:37:27

@thinker_: "valaki megmagyarázhatná nekem, hogy miért jó az, hogy több tízezer kerékpáros szívja magába azt a rengeteg kipugógázt, amit a dugóban álló sok autó kiad magából?"

Azt nem tudom megmagyarázni, mert az nem jó. Éppen ezért hirdetik ezek a szerncsétlenek, hogy ki kellene szállni az autóból minden esetben, amikor nem muszáj azt használni. Minden városlakónak jobb lenne a gyalogostól a beszíjazott babán, a biciklisen, a dugóban idegeskedő autóson, a buszon bámuló utason, az utcán dolgozón át a forgalmas helyen lakóig mindenkinek.
Lehet fasisztázni, lehet - egyébként nagyon jó )és hosszú) - értekezést írni az alfa hímek versengéséről, amelyek valóban szép számban előfordulhatnak a bringások közt is (ha tetszik köztük is megvan a bömös-merdzsó egóval rendelkező réteg, de lássuk be: a pesti dugóban sem a terepjárók és az egykerekező kawások vannak többségben, hanem a suzuki/opel/dacia/skoda/volkswagen/stb. tulajdonosok, akik el akarnak jutni az egyik pontból a másikba.)
Igenis beteg, ahogy az autóinkat használjuk és igenis jó lenne, ha mind többen belátnák ezt és megpróbálnák ésszerűen szervezni a közlekedésüket. A BKV bérlet, a bicikli és a sétálóutca igenis reális nézőpont - ahogy az autó is, sok esetben, ha nem lenne beteg az ahhoz való kötődésünk. De az. Csak egy apró statisztika: az autóval megtett kilométerek HARMADA 1-2 kilométeres távolságok megtételéből adódik. Az "elszaladok/átugrok/stb." baromságokból. A szomszédom a belvárosból a város végébe jár dolgozni, mindennap autóval és napközben még haza is ugrál ezért-azért. A busz 5 perc sétára van az otthonunktól és a munkahelyétől 20 méterre áll meg: gyakorlatilag háztól házig vinné átszállás nélkül. Az oda-vissza úton kb. 1/2 órát nyer, neki magának sem éri meg szerintem, de mit vesztünk ezen a kényelmen mindannyian?!?
Ráadásul ez nem is speciálisan városi betegség: a zselici tanyámon - folyton a szomszédok a betegek - az ottani szomszédom képes volt napjában többször az ősöreg terepjárójával átugrani hozzám. kb.2-300 méterre laktunk egymástól. Ott kint a zöldben.

Nem az agyatlan alfabringást kell észrevenni, meg a százezres "légkondis" babakocsival villogó cicust, hanem az összes többit és akkor a CM igenis az egyik legjelentősebb civil megmozdulás az élhetőbb városért. A Boros Lajos meg kétszer egy évben kibírja, hogy ki kell kerülje a lezárt Andrássy-t.

blacklord 2010.04.25. 09:42:31

A sok habzószájú autóbarátnak szeretnék feltenni egy kérdést: szerintetek melyik város élhetőbb, az, ahol a belváros beléig járhat akármekkora forgalom, vaskos sugárutakon, pl. mindkét Duna-partot teljesen kiiktatva városi élettérként, vagy az, ahol széles körgyűrűket és védett radiális csatornákat (gondoljatok itt pl. a barcelonai süllyesztett nagyforgalmú sugarakra) leszámítva (amelyek befelé haladva egyre kisebb forgalmat áramoltatnak) a forgalom erősen korlátozott, és a szerepét a tömegközlekedés vagy a bicikli veszi át?
Mert szerintem ez egy alapvetően egyszerű kérdés. Hiába kényelmes autóval menni a vécére is (én is szeretem), de ha ennyi ember összesűrűsödik, akkor egy jól működő városban a kocsinak akkor van szerepe, ha az ember valahova messzebb utazik, vagy valami kevésbé jól ellátott pontra megy kirándulni, esetleg nagybevásárlás, stb). Még CSAK elektromos és hidrogénüzemű autók se lennének jók úgy, ahogy most a rakpartokon vannak. Halál rossz, hogy semmilyen szinten nem használjuk ki a Duna-partokat, pedig nekünk városiaknak is nagyon kedves helyünk lehetne, a turizmusban pedig azonnal érezhető emelkedést hozna.
Ha pedig ezt elfogadja valaki, akkor sajnos a következő az élhetőbb város kialakításának a menetrendje:

1. Körgyűrűk (Bp-en igazából csak az M0 hiányzik már) és védett, azaz lámpanélküli sugárutak (itt vannak még, khm, hiányosságok) a forgalom át, ki- és beáramoltatására
1B. az "oldalirányú" autóforgalmat a behajtási díj (ottlakónak lehetne olyan fajta, ami havonta pár napot megad olcsón) és a nem nagy áteresztőképességű úthálózat kettőse tenné nem szívesen választott opcióvá (próbáljon meg valaki Londonban vagy Párizsban úgy autózni, mint ahogy most is lehet Bp-en!).
2. Városon belül nagyon hatékony tömegkközlekedés, sok villamossal (szintén radiális és körgyűrűs felosztásban), jóval nagyobb megállótávolságú metrókkal (ezért orbitális állatság az M4) és még nagyobb, áthajtó forgalmú hálózat, melyeknek bent alig van megállójuk (mert szerepük az utasok elővárosokból, illetve a max. 1 óra távolságra levő városokból direktbe belvárosba hozása lenne).
3. Biciklihálózat fejlesztése, KRESZ erősen biciklibaráttá tétele

Bár ilyen programmal előálló városvezetést lehetne választani...

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.04.25. 09:58:14

@Goyo: nyugi, 1 mill. kilométer alatt megtapasztaltam pár dolgot. Városban 60 körül járok általában, dudálni nem szokott senki.
Szabálytalankodó kerékpáros? Random előkerül legalább egy, 5 perc alatt.

És persze 50 helyett 62-vel menni, az durvára nem ugyanaz mint áthajtani a piroson.

itoh 2010.04.25. 10:03:52

Utálom a bicikliseket, a legundorítbb népség ami eddig a csatornából felbukkant.

Senkifia 2010.04.25. 10:09:33

azért megkérdezném a tisztelt anyázó autós kollégákat: mi lenne,ha mondjuk nem lenne úttest, a járda szélén kéne araszoljanak,gyalogosok közt,ügyelve,nehogy elgázoljanak valakit....?és természetesen mindenki az ő qrvaanyjukat szidná, mert nem lehetne elférni tőlük,mert természetesen lenne köztük sok egyed,aki nem tartaná be a sebességkorlátozást,és száguldana,ezzel veszélyeztetve a gyalogosokat,akik saját járdájukon mászkálnak.... na akkor mi lenne? mert az ugye megvan,hogy a critical mass alapvetően nem azért van,hogy az autósok minél kiterjedtebb b.sztatására kérjék a bringások a jogot. hanem mondjuk azért,hogy a qrvaliberális, qrvavilágváros, stb Budapesten legyen lehetőleg minél több bringaút. És ha a kispest-határ úttól el szeretnék jutni az Operához,ne az üllőin kelljen menjek, veszélyeztetve a saját egészségemet, esetenként az életemet, a füst, ill mellettem elszáguldó buszok miatt. Az autós helyébe anyázás helyett csatlakoznék. Hogy igenis legyen bringaút,és civilizált bringázási lehetőség. A kolléga a Körtértől az Operáig bringával jön,mert bringával 12 perc. Kocsival,amíg parkolóhelyet kap, több mint fél óra. És ott húz el a busz 90-nel 10 cmre a könyökétől. Biztosan ez qrvajó neki...
Ha te autóval akarsz menni, az a te szíved joga. Senki nem akar anyázni emiatt. De ha más meg bringával akarna menni ,az meg az ő szíve joga. És léccilécci, te se anyázd őt ezért.
És hogy van aki nem tartja be a szabályokat? alapból nem kéne 5 sor autó közt lavíroztatni a bringást. És ha lenne bicikliút(nem az úttest szélére festve, és nem a járdát elosztva,autósok,és gyalogosok idegesítésére)akkor hirtelen nem kéne se felvonulni, figyelemfelkeltés céljából, se qrvaanyázni az autóból.
Szóval tisztelettel kérnék minden kedves anyázót:gondolkodjon el ezen. És ne abból induljon ki,hogy "bazmeg,én adót fizetek az autóm után. És mi a nyavalyát akar a sok bringás? meg különben si". Hanem mondjuk abból,hogy az adót nagyrészt azért fizeti,mert leterheli a környezetet, rongálja az utat,amit javítani kell(kéne...de az nem a bringás sara,hogy a felelősök útjavítás helyett malibura költik az autós pénzét),és lehetne sorolni. A bringautat ha egyszer megépítenék, azért kb 10szer tovább tartana,mint az autóút :)
És igen, aki teheti,menjn BKVval,vagy bringával. Közben gondoljon a saját gyerekére,akit ezáltal talán a belvárosban is le lehetne tenni az út mellett a földtől fél méterre,anélkül,hogy szénmonoxid mérgezést kapjon. És nem lenne szmogriadó évente sokszor(ami persze csak a már kritikán aluli helyzetben lép elő, amúgy se túl egészsges a városban élni,levegőileg. és nem a bringás miatt). És igen,lehetne opció a tömegközlekedés, szintén azért,hogy az unokáinknak is legyen még levegő,mit szívni. És ne csak szimplán szívjanak a kedves felmenőik miatt,akik itt anyázzásk a bringást,és a budira is autóval mennek.Lehetőleg egyedül ülve egy autóba,míg az asszony a másik kocsival viszi a gyereket suliba. Miközben esetleg fél km a suli, és 5 perc lenne bringával.
Szóval anyázás előtt mindenki gondolja át ezt is. szerintem.
Peace :).

Senkifia 2010.04.25. 11:16:11

@kutya_zzr: és de jó lenne,ha az a kerékpáros bringaúton menne,ugye. Mert akkor nem kerülne elő egy szabálytalankodó sem...hát ezaz :)

Agent Midnite Cooper 2010.04.25. 11:17:02

Szerintem meg nem bringautakat, hanem autópályákat kell követelni.

Ne tessék még hörögni, lesz ez rosszabb is, szóval anyázás előtt mindenki gondolja át ezt is. Szerintem :-)

Úgy látom, sokan simán közlekedésszervezési problémának tekintik az autózásból adódó bajokat, pedig mélyebben van itt a dolog veleje elásva (na, ez is szép lett! :-) ). Úgy látom, sokan azért haragszanak az autósokra, mert úgymond élhetetlenné tették a várost, nem lehet nyugodtan sétálni, korzózni, pihenni, bulizni...

Szembe kell néznünk azzal, hogy a budapesti közlekedés legfőbb generálója a munkavégzés, ami úgymond: kényszer, erről csak nagyon kevesek tudnak lemondani. Történetileg sajnos úgy alakult, hogy a munkaadók (jelentős részben nagyvállalatok, multik stb.) főleg Budapesten vannak, és az is egy egy szerencsétlen adottság, hogy a magyar munkavállalók túlnyomó része alkalmazott, nem pedig helyben dolgozó, önfoglalkoztató, esetleg néhány főt alkalmazó kis- vagy középvállalkozó (érdekes, hogy a közlekedési példaképnek folyton felhozott országokban ez egészen másképpen van, ott nagyon sok a helyben működő kisvállalkozás - lehet, hogy nem véletlen az alábbiakban vázolandó összefüggés). A nap mint nap tapasztalható budapesti forgalomnak - szerintem - csak elenyésző részét teszik ki a budapesti kényelmesek, a vastagja a munkába (illetve onnan haza) közlekedőkből és az áruszállításból tevődik ki.

Ebből következően a probléma igazi megoldása nem Budapest vagy a KRESZ átalakítása, hanem

1. Autópálya-hálózat (infrastruktúra) fejlesztése
Ha az ország minden pontja jól megközelíthető lesz, a vállalkozások is szívesen települnek Budapesten kívülre is

2. Kis- és középvállalkozások helyzetbe hozása
Ha a kisvállalkozások helyzete reményteli lesz (ami nem kis mértékben függ össze a Budapesten kívülre települő nagyvállalatokkal, tudniillik azokat, az ott dolgozókat ki kell szolgálni), valószínűleg jóval többen vágnak bele, egyrészt ők maguk is helyben maradva, másrészt helyben alkalmazva olyanokat, akik most órákat utaznak Budapestre, munkavégzés céljából.

3. Mobilitás előmozdítása
Megfelelő adójogszabályokkal, hitelezési politikával kedvezően lehetne befolyásolni a mobilitást, vagyis az ingatlanszerzést, a lakhatás megoldását. Ha könnyen lehetne lakóhelyet váltani, akkor az emberek könnyebben költöznének az ország más részébe, az ott keletkező munkalehetőségek után, így is csökkentve Budapest mostani túlterheltségét.

Ha ez kialakul, a Budapestet terhelő autós forgalom a mostaninak töredékére csökken, automatikusan magával hozva a város élhetőségét - mondhatni: mindenki lép egyet előre.

(Nem sírom vissza a kisátkost, de azért lehet, hogy az akkori, élhető Budapestnek nem csak az volt az oka, hogy kevesebb volt az autó, hanem esetleg az is, hogy az ipartelepítési politika azért arra is figyelt, hogy vidéken is minél több munkalehetőség legyen - és mivel központi irányítás volt, voltak eszközei ezt befolyásolni. Most mindenki oda telepíti a vállalkozását, ahová akarja, nem lehet tiltani vagy kényszeríteni, és momentán Budapest a legvonzóbb, ezért itt keletkezik a legtöbb munkaalkalom. Az állam feladata, hogy más helyeket is vonzóvá tegyen - például az infrastruktúra fejlesztésével, autópálya inkluzíve.)

Tehát megismétlem: a bringásoknak is - ha valóban jobbítani akarnak, és nem csak a „most-azonnal-legyen-nekem-jó!” (avagy ahogyan a költő mindja: „Nincs alku! Én hadd legyek boldog!”) egoizmusa beszél belőlük - nem kerékpárutakért, hanem autópályákért, új prioritású adórendszerért, kedvezményes hitelekért és olcsó bérlakásokért kellene tüntetniük. Aztán ha a fölösleges autósok elmaradnak a városból, akkor a lecsökkent autósforgalom következtében felszabaduló sávokból ki lehet alakítani a bringásutakat, bringásokra vonatkozó táblákkal, lámpákkal és szabályokkal (Sorry! :-) ).

Most pedig kiveszem a biliből a kezem. :-)

Vaccpavör és Világbéke!

2010.04.25. 12:26:34

@Alikam: "sajnos amikor budapestet építették senkinek eszébe sem jutott, hogy itt valaha a hollandokat akarják majd koppintani."

Szerinted az eszükbe jutott, hogy itt autók fognak menni (ráadásul ennyi)?

2010.04.25. 12:28:22

@Alikam: "ha mindneki letenné az autót pesten, akkor kedves bringás te sem húznád sokáig, mert bemennél egy közértbe és lenne két darab kenyér, meg két kifli amit a bringás szállító vitt oda 2 perccel azelőtt"

Szerinted a budapesti belváros autós közlekedésének hány százaléka szállít árut?

2010.04.25. 12:46:38

@Alikam: "A biciklizés meg egy jó hobbi, de mint közlekedés 5 kilométeren túl teljesen hatástalan, időjárásfüggő, szóval egyszerűen nem értelmes alternatíva, csak jó occsó."

Én napi 2x10km-t tekerek 35-40 perc közötti időkkel. A BKV-hoz képest van 5-10 perc előnyöm. Akkor miért hatástalan? Ha a lámpák hozzám lennének állítva és nem az autókhoz, akkor ez lemehetne 20-25 percre is.

2010.04.25. 12:49:22

@Alikam: Ja, nem kell annak 300 év, tekintve, hogy már 10 éven belül olyan drága lesz a benzin, dízel, hogy az autók fele el fog tünni, 30 év múlva meg már nem is lesz érdemes felszinre hozni a maradékot.

2010.04.25. 12:56:22

@georg 48: "Bele gondolni sem mernek, mi lenne, ha valóban letennék az autót az emberek. Nem folyna be annyi sújadó, üzemanyagadó, szervíz, kötelező bizt., cascó, meg még megannyi járulékos cucc, ami a gk. közlekedéssel párosul.
Ezek ismeretében valaki egyáltalán komolyan gondolja a gépjárművek drasztikus csökkentését?"

Bár tény, hogy ezek nem kis pénzek, azért én megkockáztatom, hogy az emberek akkor is elköltenék a felszabaduló pénzüket valamire, aminek most általában 25% az adótartalma, a kereskedő cég meg szintén fizetne valamennyi adót a forgalom arányában.

2010.04.25. 13:08:05

@Agent Midnite Cooper: Ejj, ha! :-) Te ezt az írást nem külön blognak szántad? Ezt begépelni nem 5 perc lehetett, türelem szükségeltetik hozzá. Választékos megfogalmazása és tartalmának mélysége harmóniában áll mondanivalód széles spektrumával.
Gratulálok!

Agent Midnite Cooper 2010.04.25. 13:37:13

Nem blogolok, de ha gondolod, szólj ezen blog gazdájának (szerkesztőnek?) tegye ki önálló posztnak. :-)

Ööööö... A széles spektrumot meg nem igazán értem.

Perillustris 2010.04.25. 21:36:13

@thinker_: Oké, de addig te se indulj el kocsival, amíg az autósok gyorshajtanak, szintén átmennek a piroson, nem állnak meg a zebráknál, nem indexelnek, stb. rendben?

Perillustris 2010.04.25. 21:39:11

@Alikam: "Az ilyen környezetvédős dolgok már ott megbuknának, ha körbenznénk egy bringás lakásában."

Megnézzük az autósok fennálló hiteltartozását is? LOL. Nem gondolkodsz túl bonyolultan.

Perillustris 2010.04.25. 21:41:02

@phrascarica: Én tényleg nagyon szeretek hóban tekerni. Amúgy nem lenne jobb, ha csak abban a pár héten lennének dugók, mert a rengeteg bringás BKV-ra, ill. autóba ülne? Tényleg ennyire nehéz racionálisan és jövőbemutatóan gondolkodni? Költői kérdés volt.

Perillustris 2010.04.25. 21:41:53

@Alikam: "Be fogják vezetni a területi jogosítványt biciklikre"

Nem fogják, de mondogasd csak.

Perillustris 2010.04.25. 21:43:30

@Alikam: "még Hollandiában is járnak autóval emberek"

Sőt, kétszer annyi autó jut egy főre. Mégis tudnak ésszerűen dönteni, különösen azért, mert nem szerelmesek az autójukba.

Perillustris 2010.04.25. 21:46:11

@Alikam: "A biciklinek nincs jövője a hobbin túl. Egy szűk periférián mozgó valami."

Roppant kifinomult és megalapozott vélemény.

Perillustris 2010.04.25. 21:48:48

@Alikam: "de mint közlekedés 5 kilométeren túl teljesen hatástalan, időjárásfüggő"

Van az 8-15 is akár. Időjárásfüggő? Legfeljebb 10-12 hét van egy évben, amikor valóban nem komfortos bringázni, de kis befektetéssel és lelkesedéssel ez is kompenzálható. De ha nem, a maradék 40-42 hét is elég.

Perillustris 2010.04.25. 21:50:56

@Humberto: Próbálj szépen enni és többször takarítani otthon, ha ilyen rosszak a tapasztalataid a csótányokkal! Csodát tesz.

Perillustris 2010.04.25. 22:36:06

@kutya_zzr: "És persze 50 helyett 62-vel menni, az durvára nem ugyanaz mint áthajtani a piroson."

Különösen, ha te követed el.

Perillustris 2010.04.25. 22:49:37

@Agent Midnite Cooper: A magam részéről mindössze annyit tennék hozzá, hogy inkább egy majomkodó bringás, mint egy majomkodó autós, ha már választani kell. Előbbi mégiscsak kevesebb kárt okoz*.

*ugyanazt az embertípust alapul véve

2010.04.25. 23:27:36

@Agent Midnite Cooper: Hát, nem sűrűn olvasni ilyen helyeken mélyebb gondolatokat a társadalom problémáiról a közlekedés mint alaptevékenység oldaláról megközelítve.
Bár kommentenek elég hosszú volt, nem volt unalmas szócséplés, így megérte végigolvasni.

2010.04.25. 23:38:51

@Poll: Na, mit állapítottál meg az aktív szén és a korom között meglévő hasonlóságokkal kapcsolatban?
Én a gyerekkoromat falun éltem le és olajkályhánk volt. A korom elég gyakori vendég egy ilyen fűtőtestben. Olyan finom tapintású bevonatot képez, csak aztán nehéz lemosni.
Nem tudom, újat mondok-e, de egy szénhidrogén tökéletlen égésekor hosszú idő alatt nagy mennyiségű elemi szén keletkezik amely méretében és szerkezetileg elég közel áll az aktív szenes szűrőben használthoz. (Mert ugye ez se nem grafit, se nem gyémánt.)

Masni 2010.04.26. 00:26:08

@Agent Midnite Cooper: sajnos a statisztikák azt mutatják, hogy hiába vittek autópályát debrecenig, aztán tovább, a kutya sem akar odamenni fellendíteni a gazdaságot. max túlmenni rajta romániáig...
Semmit nem segít az autópálya építése. Vagyis, persze, segít, mert az építtető jól jár, és néha még ki is fizeti a munkásokat is.

Ami segítene, az az lenne, ha a településeket újra önellátásra, autonómiára tanítanák.

Az autóval amúgy tényleg sok dolgot kell szállítani. De ne bazz már, hogy a nagykörűn termő búzát először elszállítják győrbe, ahol megmalmolják, liszt lesz belőle, azt elszállítják valahova nagyon messzire, ahol kenyér készül belőle, azt megint elszállítják messzire, ami elosztóközpont, majd visszakerül szolnokra a teszkóba, mint kenyér. Szerinted ez normális???
Mert szerintem ez se nem indokolt, se nem takarékos, se nem fenntartható.

Masni 2010.04.26. 00:33:58

@Alikam: amikor Budapestet építették, akkor bizony nem az autósokra gondoltak. Nézzél meg bármilyen fotót az Andrássyról, amikor az épült. Az emberek sétálgatnak ott középen, ahova most az autópálya forgalmát vezetik be. Néha egy-egy lovaskocsi ment el, aztán ló vontatta villamost építettek. Az autók csak sokkal később foglalták el azt az utat. Jól tönkre is tették az Andrássy utat, értelmetlen lett az összes erkély, előkert. Persze, gondolom, szerinted azért építettek erkélyt, hogy onnan csodálhassák 6 sávos autópályát. Ilyen előrelátóak voltak elődeink.

Az autóval amúgy nem az a baj, hogy van, hanem hogy nem jól hasznáLják.

Nekem is van esőkabátom, de nem jut eszembe felvenni, ha nem esik az eső.

És nekem is van autóm. De nem a gyerekemet viszem vele a 3 buszmegállónyira lévő iskolába, hanem elsétálunk oda (én tolom a biciklimet), aztán én eltekerek a munkahelyemre, visszafele ugyanez.
És ha messzire kell menni csomagokkal, akkor beülünk az autóba.
Az összes rokonom hülyének néz ezért, és sajnálja a gyerekemet, aki kénytelen használni a lábacskáit. Tehát, még családon belül sem értik ezt a dolgot, persze, egy-egy beszélgetés végén mindig kiderül, hogy nem a munkájukhoz kell az autó (egyik sem szállít kenyeret:), hanem egyszerűen rühellnek idegen emberekkel kapcsolatba kerülni a buszon, villamoson, biciklizni pedig félnek az autósok miatt. Nem tudtam még olyan emberrel beszélni erről amúgy, aki végső soron ne vallotta be, hogy ha akarna, tudna változtatni az autóhasználati szokásain, de egyszerűen nem akar. Az 50 éves nagynéném be is vallja, hogy ő tudja, hogy hosszabb idő autózni, hogy drágább, és nehéz parkolóhelyet keresni, tudja azt is, hogy szennyezi a környezetet, de nem érdekli, mert van rá pénze és ő úgyis előbb hal meg, mint hogy a szennyezés eredménye utolérné őt.

KurtiGabor 2010.04.26. 00:44:36

@Agent Midnite Cooper:

Sajnálom hogy ennyire zártan érvelsz. Részeiben jókat is írsz, de a java egyszerűen az információhiány, felületes diagnózis, téma ismeret hiányáról árulkodik.

Igazad van abban hogy Budapesten bringázás van és nem kerékpározás. Ugyanakkor 10 éve bringázás sem volt, és ami most van az egy állomás. A biciklizést népszerűsítő közeg folyamatosan változik, és közben konformizálódik. Azonban szükséges a radikális indulás a célba éréshez. A téged zavaró szubkulturális elemek el fognak maradni, ahogy ez zajlik is évek óta. A critical masst pl. futárok kezdték Budapesten. Első lépcsőként egy idő múlva bejelentették és nagyra, a szubkultúrájukon kívülről is behívtak embereket. Ezután megjelent egy futárokra hasonlító, már nem futár de még igen radikális réteg, majd lassan ők is feloldódtak az újabb, egyre inkább kategorizálhatatlanabb hullámokban érkezők között. Ma már minden hónappal erősődik a biciklizés kitörése a szubkultúrából, és halad a főáram felé. Egyre több városi közlekedésre tervezett biciklit láthatsz, egyre kevesebb lycrát, és egyre kevesebb kétkerekű utcai harcost.

Aggodalmaid kb. olyanok, mintha egy hernyót nézegetve méltatlankodnál, hogy a múltkor vidéken láttál szép lepkéket, de ennek még szárnya sincs. Amszterdamban ma "kerékpáros" a kultúra és a botmixerhez hasonlóan egy eszköz a bicikli. Ugyanakkor 30-40 éve füstbombákat dobáltak a városházára és a rendőrségre az ottani radikális bringások.

A többire nem reagálnék. Ez a vita színvonalas és izgalmas, de csak szóban lenne élvezetes, mert először a kezdetben leírtakat kellene helyretenni nálad plusz infokal, utána megérthetnénk egymást.

KurtiGabor 2010.04.26. 00:50:18

@KurtiGabor:

Bocs a hanyag fogalmazásért, lusta voltam átolvasni, de remélem érthető azért.

Ómájgád 2010.04.27. 10:45:08

@Agent Midnite Cooper: "Szerintem meg nem bringautakat, hanem autópályákat kell követelni."

Ezt nagyon rosszul látod. Nem autópályát kell építeni, hanem a vasutat felhozni egy valamennyire működő szintre (ha már van szuburbanizáció). Én ha külvárosban élnék, sokkal szívesebben járnék vonattal, vagy hévvel, mint autóval. Nem fárasztom magam a vezetéssel, tudok olvasni, aludni stb.

Azt jól látod, hogy afelé kellene haladni, hogy a lakhelyük közelében folyjon az emberek napi élete (és ez nem álom, volt már ilyen, pl. Újpest a 70-es évek előtt; alig kellett kimozdulni onnan, minden helyben volt).

"Úgy látom, sokan azért haragszanak az autósokra, mert úgymond élhetetlenné tették a várost"

Ezt is jól látod. Visszagondolok a gyerekkoromra, amikor még focizni, ugróiskolázni lehetett az utcában.

"nem kerékpárutakért, hanem autópályákért, új prioritású adórendszerért, kedvezményes hitelekért és olcsó bérlakásokért kellene tüntetniük."

A kérékpárosok képviselői azzal tudnak foglalkozni amiben kompetensek: közlekedéssel, és nem adórendszerrel, gazdaságélénkítéssel. Az hogy a városi autópályákat átalakítanák 4-6 sávosból 2-4 sávossá, forgalom csillapítást kérnek, nem az autók kitiltását jelenti, hanem azt, hogy egyrészt csábítónak tüntessék fel a biciklizést, az autózást viszont kerülendőnek.

Ennyi elég is. Javaslom neked is, próbáld kb 10-15 sorban összefoglalni a mondanivalódat. A tömörség erény :).

Ómájgád 2010.04.27. 11:03:22

@Masni: "Az 50 éves nagynéném be is vallja, hogy ő tudja, hogy hosszabb idő autózni, hogy drágább, és nehéz parkolóhelyet keresni, tudja azt is, hogy szennyezi a környezetet, de nem érdekli, mert van rá pénze és ő úgyis előbb hal meg, mint hogy a szennyezés eredménye utolérné őt."

Igen, ezzel kitűnően össze is foglaltad az általános hozzáállást.
süti beállítások módosítása