„Nekem a festés a legfontosabb, sokkal fontosabb, mint a szerelem vagy a házasság. Én elpusztulok, ha nem festhetek” – mondja a 18 éves Paula zsarnok apjának és a férj zsarnoksága alatt alkoholizmusba csúszó anyjának. Paula esküvőjének napja éppen egybeesik a művészeti főiskola felvételijével, és Paula a felvételit választja. Christph Heim új regénye már olvasható magyarul.
Az esküvő ugyan később mégis lezajlik, Paula életének azonban állandó kérdése lesz az, mit és milyen mértékben áldozzon fel a művészetért. Férjhez megy, lánya születik – a megfoganást egy bírósági tárgyalás során erőszakként említi, férje ugyanis tudtán kívül kicseréli fogamzásgátló tablettáit, remélve, hogy a nő így lemond majd a festésről – ,Paulát azonban nem lehet visszatartani, és mindent feláldoz művészetéért. „Egy nőről írok benne, egy nő bőrébe bújok bele – talán ez lehet baj: úgy látszik, túl sok a mondanivalóm a nőkről – mondta Christoph Hein 2006-os magyarországi látogatásán, a Goethe intézetben, amikor arról beszélt, túl hosszú lett az új regény kézirata, ennek meghúzásán dolgozik. Nos, azóta elkészült, és már magyarul is megjelent a Paula Trousseau.
Ellentmondásos ez a művészregény. Az értelmezéstörténet ugyanis épp ott kezdődhet, hogy mennyiben tekinthető Paula áldozata áldozatnak. Az elbeszéléstechnika, akárcsak Hein korábbi műveiben is, több nézetből mutatja a főhőst: egyrészt Paula kéziratát olvassuk, amelyben lányának, Cordulának vall, akit kislányként elhagyott, másrészt ezt a kéziratot tagolja a harmadik személyű elbeszélés, amely tekinthető a vallomás részének, ahol a saját életét elbeszélő nő így távolítja el magától a rideg, érzelmekben szegény gyermekkort, mintegy rokonszenvet koldulva az olvasótól, mindenekelőtt saját lányától. De olvasható úgy is, hogy egy mindenttudó elbeszélő veszi át az irányítást a könyv egyes pontjain, nevezetesen éppen a Paula gyerekkorát taglaló fejezetekben. Mintha egyfajta lábjegyzet lenne ez egy élet történetének értelmezéséhez, kulcs, ami azonban nem forog simán a zárban – lehet, nem is ez volt a cél. Paula ifjúkorának olykor horrorisztikus jelenetei felfűzhetők persze egy fonalra, s ebből kirajzolódhat, megmagyarázódhat egy felnőtt nő életének minden indítéka. Kérdés, hogy a kínálkozó magyarázatok valóban helytállóak-e. S ha tényleg az volt a szerzői szándék, hogy támpontot adjon, a végeredmény nem nevezhető maradéktalanul sikeresnek. Hein nőfigurája kissé nehezen értelmezhető ugyanis: a férfiakhoz fűződő kapcsolatai még csak-csak magyarázhatók a zsarnok apa terrorjával, s ebbe még az is beleférhet, hogy Paula életében állandóan keveredik, egymásba játszik a patriarchátus társadalom elleni folytonos lázadás (már csak a fent említett epizód is, ahogy az esküvőt felcseréli a felvételire), és az, hogy olykor nagyon is aláveti magát a rendszernek, sőt, tudatosan kihasználja ennek lehetséges előnyeit. (Idősebb férfitanáraival él együtt, a motivációt itt is nehéz felfedni. Nem szerelmes beléjük, még csak a karrierjének sem tesz olyan jót mindez.) Nehezebb felfejteni a nőkhöz fűződő kapcsolatait; s mintha Heim itt maga is pusztán arra a sztereotípiára tudna támaszkodni, hogy a nők egymáshoz gyengédebbek – egyes helyeken némi cinkos kikacsintás is érezhető a szövegből, tudniillik hogy ki tudja, mit csinálnak ezek a nők, ha egymás közt vannak. Hiányérzetünk támad, ha azon gondolkodunk, miért is vonzódik Paula a nőkhöz, mi többet kap tőlük, s még inkább, ha azt akarjuk végiggondolni, miért vonzódnak ilyen mértékben a regény nőalakjai Paulához. Igaz, a szerző minden számonkérés alól kibújhat azzal a válasszal, hogy az elbeszélő egyes szám első személyű, Paula tehát(még ha öntudatlanul is) maga választja a nézőpontot, amin keresztül alakja, viszonyai elnagyoltnak tűnnek, a szerző pedig moshatja kezeit. (Az olvasót azonban mégsem illik ilyen mértékű kielégítetlenségben hagyni, gondolnám. Hová lesz akkor ugyanis az előzetes bizalom, amivel nekiadta magát az olvasásnak?) A gyerekkori jelenetek talán annyi kapaszkodót nyújthatnak, hogy az alkoholista anyának (az ő figurája viszont megkapóan éles és pontosan kidolgozott, újabb rejtély, miért sikerülhetett ez ilyen jól a többi nőéhez képest) olyannyira kevés ereje marad arra, hogy érzelmet mutasson gyermekei felé, hogy Paula tulajdonképpen ezt keresi a nőkkel való viszonyban. A férfiak, akikkel Paula találkozik ugyanis nem „rosszak”,, nem „érzéketlenek”, nem akarják korlátozni, sőt, némelyikük nagyon is elismeri, támogatja – anyagilag, szellemileg és művészileg is. Ennek ellenére Paula egyikükkel sem tud megmaradni, s még leginkább az anyaságban él meg emberi érzéseket. Elnagyolt azonban az anyaság ábrázolása is: Heim idealizált anya-alakja alig húszévesen olyan mértékben élvezi az anyaságot (a terhesség, a test változása csupa öröm és szépség forrása), hogy az csak nehezen kapcsolható össze azzal a mozzanattal, ahogy Paula később lemond a gyermekéről, és átengedi az apának. Persze, itt is kínálhatja magát az a magyarázat, hogy Paula lányának írja a történetet, s itt akaratlanul szépít, de valami azt súgja, nem erről van szó.