fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Apud, fiam - 13.

2012.04.17. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: regény sara centrifuga wikiwom lidman apud fiam

    Sara Lidman, 10. rész11. rész, 12. rész

13. rész

Hirtelen sötét lesz, mint a moziban. Megborzongok. Igor elégedetten sóhajt. Nem botránkozik meg a hirtelen fényváltozáson, számára ez természetes. Sokáig hallgat. Egy titkot raktároz el magában; ahogy növekszik, egyre távolodik tőlem.

Fiacskám, Igor, maradj meg kicsinek, maradj meg pöttöm kis legénynek, amíg ebben az elátkozott országban kell élnünk. Egyél és aludj - és ne nézz körül.

- Apu babyje akar valami édességet? — Oh, yes! — És megvigasztal a nyalánkságért sóvárgó kacagásával.

Kathleen zavartnak látszik, amikor meglátoga­tom és elmondom neki, miért kellett találkoznunk. Miképpen is lehetne másképp, ha mirólunk van szó - még ha külön-külön elutazunk is a világ végére, akkor is találkoztunk volna. Közben úgy fürkész, mintha süket volna, és teljes figyelmét lekötné az arcjátékom leolvasása; csalódottnak látszik, amikor igyekezete nem hozza meg számára a várt eredményt.


Nem tudom, miképpen akarja tovább folytatni ezt a locsogást, de az a gyanúm, hogy  az egyenjogúság  érdekében és jegyében a férfiakban leginkább a magányt és a szerencsétlenséget szereti ... Kigúnyoljam szerencsétlensé­gemet vagy valljam be nyíltan gyengeségemet? Nekibátorodom, és alig hallom, mit mondok, mert izgulok, hogy a végére érjek, mielőtt lecsapna rám: mintha leckét kérdezne ki. - Ruthnak hívták a feleségét? - Igen. És már életében... - Kathleen: - Miért mondta a múltkor, hogy Igor az anyjáról, Irmáról kapta a nevét?

Nem bírom ezt a fajta inkvizíciót. Az anyaköny­vi kivonatban, meg mindenféle papírban benne van, hogy Igornak Ruth az anyja - ez tény. De nem jelent semmit. Ruth csak a szükséges rossz volt, már életében is annyira jelentéktelen, hogy az emléke nyomtalanul eltűnt. Semmire nem használható.

- Gondolom, volt egy ifjúkori szerelme, azt hívták Irmának - mondja Kathleen megbocsátón.

Hamarosan szükségem lesz szószólóra. Igor megnyit előttem olyan ajtókat, amelyek különben zárva maradnának, de még nagyon kicsi ahhoz, hogy el tudja mesélni a históriámat, megfontoltan, úgy, ahogy valóban megtörténhetett. És úgy érzem, soha többé nem leszek méltó arra, hogy Irmáról beszéljek.

Amikor Dávid* vezeklésül a földön hált, és azon gyötrődött, vajon az ő és Bethsabé gyermeke el fog-e pusztulni, jött egy történetíró, kezében pergamen és lúdtoll, és csupán csak egy érdekelte: Amikor fenséged szemtől szembe állt Góliáttal, az ostoba óriással, és bal kezében parittyát tartott, jobb kezében meg hajítókövet, nos, akkor mit érzett, fenség?"

Dávid bizonyára elég talpraesett volt ahhoz, hogy megkérje a történetírót, menjen a pokolba. De én ezt nem tehetem meg. Hamuval telt szájjal mondom, én tudtam volna, hogy enyém a győzelem.

Kényszerű hallgatómon nem látszik sem az, hogy meggyőztem, sem az, hogy kételkedne; ifjú­korom eseményeit hallgatva szórakozottan bólogat : hát-igen-hát-igen-ilyesmi-is-megesik-ezen-a-világon. Nyaka inas és egyenes — minek neki ezek a gyöngyök? Idegen a számomra. De már találkoztam ezzel az idegenséggel.

Ruth és én nászúton voltunk Firenzében, és a csalódást egy nappal sem lehetett tovább rejtegetni. Hogyan gondolhattam valaha is „titokzatosnak" ezt az ismeretlen nőszemélyt? Felmentünk a Piazzale Michelangelóra. Ruth szerzett egy turistakalauzt, abból tájékozódtunk — én ugyan szívesebben vedeltem volna végig az egész hetet valamelyik kávéházban, de Ruth módszeres lény, barátnőinek be kell számolnia, így aztán kierőszakolta, hogy „ha már itt vagyunk", nézzük meg a templomokat és a műkincseket.

Elnehezedett bennem a megsavanyodott düh, a völgy fái mintha gúnyolnának - felnéztem és megláttam a Dávidot. Igen. Tulajdonképpen ez a szobor az egyetlen műalkotás, amelyet valaha is láttam.

Az ifjú szabadítóban szent harag lángol, az ilyen férfira harapnak a nők: gyengéd és félelmetes, elnéz a nők mellett. Szeretik ezt a bronzifjút. Ott állt Dávid, és megerősített valamit, amit az idő és a világ tagadott, úgy állt ott, ahogy Irma láthatott engem egy reggel Rovaniemiben - meztelenül, felnagyítva, amikor az ablakból kinéztem a front havas  tájaira -, a szabadsághős, akinek a gyilkolási vágyát megnemesítette Góliát veszélyessége.

Az élet nagy pillanatai elkopnak. Az ember azt gondolja, hogy ezt a látványt soha nem fogja elfelejteni. De elfelejti. Egyik-másik részlet annyiszor felbukkan, hogy elkopik, az egésznek a tiszta vonala elmosódik. Minduntalan kihallani az el­csukló nevetésből ezt a kis furcsaságot, és az végül már csak egy holt szilánk, mert az ember elfeledte a nevetés egész zuhatagát, ami oly bűbájosán vá­ratlanná tette a csúcspontot. És lassan visszaemlé­kezünk arra, hogyan emlékeztünk, és hogyan gyá­szoltunk és mit mondtunk - míg aztán a nő már csak üres emlék.



* A bibliai Dávid, aki párviadalban megülte Góliátol, elcsábította Bethsabét, Uriás feleségét; Dávid hiába ve­zekelt, gyermekük meghalt (Sámuel II. 12.)

 

Folytatjuk!


 

 Forrás:

Sara Lidman: Én és a fiam, 1970, Bp, Kossuth. Fordította: Lontay László.

A könyv közlését a magyar kiadás egy példányának szkennelése tette lehetővé, amit Molnár Ágnes készített, a blogra szerkesztette Vári Sasa, díszítősorral ellátta Evu, olvasta és értelmezte Gordon Agáta, Orbánné Vica és József Etella.  

http://elofolyoirat.blog.hu/2012/03/03/vilag_tanitonoi_sara_lidman

 

 

 

Sara Lidman 1923-2004.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sara_Lidman

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sara_Lidman

 

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr754343533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása