A Ludwig Múzeum érdekes utazásra invitálja A meztelen férfi kiállítás látogatóit: 2013. március 23-a és június 30-a között a LENTOS Kunstmuseum Linz-zel együttműködésben létrejött kiállítás nyolc tematikus blokkjában arra tesznek kísérletet, hogy száz művész 127 alkotásán keresztül megmutassák, hogyan értelmeződött át a képzőművészetben a meztelen férfitest ábrázolása az elmúlt száz év során. Míg a női test a művészet elfogadott témája volt és maradt, a ruhátlan férfi test a klasszikus antik művészetet követően évszázadokon keresztül háttérbe szorult. Mára többször is témájává válik a képzőművészetnek, s nem csupán akttanulmányként, hanem akár nemiségében is problematizálva.
Sylvia Sleigh: Császári akt: Paul Rosano, 1975.
Magántulajdon, Florida, USA
Időben a XIX–XX. század fordulóján indul, amikor az identitásválság a férfiasság hagyományos értékeit sem hagyta érintetlenül, s a századfordulós Bécs művészetében vizuálisan is megjelent olyan művészek munkáiban, mint Egon Schiele vagy Oskar Kokoschka. A modern művészek számára a lecsupaszított, meztelen férfi test a feltárulkozás, az önmegismerés, a megújulás hordozója lett. A kiállítás ettől a ponttól kezdődően követi végig a meztelen férfit a XX. és a XXI. század történetén, és közel száz művész munkáján keresztül prezentálja a férfi identitás hegemón modelljének változását, a hagyományos férfi szerepmodellek megkérdőjelezését, az alternatívák keresését, a gyengeséggel és sérülékenységgel történő szembenézést, a vággyal teli tekintetet, a testkultuszt és az erotikus pózt. A hatalom meghatározza a tekintetet, amelyet évszázadokon át a férfiak birtokoltak, és a nők csupán a tekintet tárgyai lehettek. Ez a szerepmegosztás férfiak és nők között a társadalom öröknek, „természetesnek” tartott rendjét tükrözte. A kiállítás újra osztja a szerepeket: a tekintet tárgyai most nem a nők, hanem a férfiak.
Oskar Kokoschka: A Li nevű lány és én, az “Álmodozó fiúk”-ból),
1906/1908. LENTOS Kunstmuseum Linz
AKT MINT MODELL ÉS ÖNKÉP - e blokkal indul a kiállítás, hogy mozgástanulmányokkal, akttanulmányokkal és jó néhány a maguk idejében botrányt okozó alkotással adjon felütést az egészhez. Az ÚJ ÁDÁM az 1880-as évektől 1930-ig válogat a meztelen férfitest művészi megjelenítései közül: Wilhelm von Gloeden szabadban készülő 1900 körüli aktfotói mellett Ferenczy Károly, Kernstock Károly és mások munkáit láthatod. A FÁJDALOM című blokkban az 1960-as évektől jellemző happening, performansz- és akcióművészetekben kibontakozó művészi megbotránkoztatási szándék, az önkínzás és csonkítás képei, filmjei sorjáznak, köztük a magyar Hajas Tibor egy-egy zártkörű performanszának képei, vagy az ászt Jan Toomik videóján, melyben a szenvedésen keresztül a generációk közötti kapocs visszaállítását kívánja megteremteni.
A NŐI TEKINTET című részben nem férfiak, hanem nők szemén keresztül látjuk a meztelen férfitestet - Louise Bourgeois, Sylvia Sleigh, Marlene Dumas, Elke Krystufek és Katarzyna Kozyra művei közül az utóbbi itthon készült: a művész férfinek álcázva magát a férfi fürdők kultúráját tárta fel ezekben készített videóival (Férfifürdő, 1999), melyet egy külön teremben nézhetsz meg. Ruti Sela és Maayan Amir videoművei is e blokkba tartoznak - az internetes chatszobában szerzett ismerősöket egy Tel-Avivi szállodai szobába invitálják, s ott félórás váltásokban érkeznek a férfiak - nem a nemiség, sokkal inkább a kitárulkozás, a lelki lemeztelenedés válik A bűnön túl című 2003 és 2005 között készült trilógia filmjeinek középponti témájává. Ilse Haider Álló férfi (1999-2000) című munkája is figyelmet érdemel.
Keith Haring 1989-es cím nélküli, falloszt ábrázoló képe a A TABU tematikus blokkban kapott helyet - itt olyan művészek alkotásait láthatod, mint Franz Kapfer, a sokoldalú francia Jean Cocteau vagy a nemrégiben egyéni életműkiállításon is megismerhetett Robert Mapplethorpe.
Pierre et Gilles: Adonisz halála, 1999.
Magángyűjtemény, Párizs
A HŐS, ANTI-HŐS témakörben mások mellett Paul Kanzler 2007-es Apa anya rókaprém bundájában című képét is láthatod, ahol a gardróbban ülő meztelen férfi a magára terített rókaprémmel nem a póz, hanem a gyász megjelenítése. Itt kapott helyet Major János Csak az igazat című gépelt, átjavított, egyetlen lapos munkája, mely a sorozás során átélt szituációk sajátosságait elemzi. Ez a témakör (Hős, anti-hős) egyébként két termet is kapott - az elsőben láthatod Leni Riefenstahl Olympia című filmjének egy-egy képkockáját, illetve Arnold Schwarzeneggerről az edzője által készített képet - az e teremben látható munkák nagy része a férfitest kidolgozottságát, mint a szépség megmutatkozási formáját állítja elénk, s a harmonikus testideál ideológiák általi kisajátíthatóságát tematizálja.
McDermott & McGough: Tetovált férfi nyugalomban, 1891/1991.
© McDermott & McGough. Galerie Jerome de Noirmont tulajdona, Párizs
A VÁGY TÁRGYA blokk tematizálja a férfi test erotikus voltát - itt Richard Avedon A ndy Warholt és a Factoryt ábrázoló képeit, vagy épp Nurejevről készített aktfelvételét, Pierre és Gilles vagy MyDermott és McGough képeit láthatod. (Matthias Herrmann a Szöveges munkák sorozatából való képe (The winner takes it all) külön kedvenc.)
A METAMORFÓZISOK az identitás és a társadalmi normák megkérdőjelezésének területére kalauzol: miként hat a nemi jelleg átalakítása, milyen eszközökkel érhető el, s mikor vált ki felháborodást, mikor marad a néző ingerküszöbén alul, vagy egyáltalán: rejtve. Itt kapott helyet Szabó Benke Róbert a Káma Szútrát a butoh-val keresztező két férfiről készített fotósorozatával, vagy Keserue Zsolt a korábban a Műcsarnokban látható videomunkájával, mely a kapcsolaton belül a szerpeek átértelmeződéséről szól.
Gyenis Tibor: Az Hommage á Ana Mendieta sorozatból,
1999. A művész jóvoltából.
A kiállításon szereplő művészek: Maayan Amir, Dieter Appelt, Christian Ludwig Attersee, Richard Avedon, Matthew Barney, Herbert Bayer, Irene Bayer, Berhidi Mária, Blue Noses Group, Saskia de Boer, Hermann Boll, Louise Bourgeois, Marianne Brandt, A. Calavas, Jimmy Caruso, Jean Cocteau, Edmund Collein, John Coplans, Marlene Dumas, Thomas Eakins, Frank Eugene, Atelier Fayer, Werner David Feist, Ferenczy Károly, Regina José Galindo, Gilbert & George, Felix González-Torres, Wilhelm von Gloeden, Tomislav Gotovac, Ion Grigorescu, Gyenis Tibor, Ilse Haider, Hajas Tibor, Halász Károly, Keith Haring, Erich Heckel, Matthias Herrmann, David Hockney, Anna Jermolaewa, Franz Kapfer, Keserue Zsolt, Jürgen Klauke, Max Koch, Oscar Kokoschka, Anton Kolig, Käthe Kollwitz, Koncz András, Rudolf Koppitz, Korb Erzsébet, Katarzyna Kozyra, Paul Kranzler, Elke Silvia Krystufek, Alfred Kubin, Hermann Werner Kubusch, Zofia Kulik, David LaChapelle, Lakner László, Peter Land, Annie Leibovitz, Zbigniew Libera, Herbert List, Heinz Loew, Urs Lüthi, Major János, Robert Mapplethorpe, Paul McCarthy, McDermott & McGough, Stefan Moses, Jan Mutsu, Eadweard Muybridge, Otto Mühl, Bruce Nauman, Atelier Alois Navratil, Adi Nes, Michael Neumüller, Oswald Oberhuber, Pablo Picasso, Pierre et Gilles, Guglielmo Plüschow, Bernhard Prinz, Arnulf Rainer, Leni Riefenstahl, Otto Rieth, Charlotte Rohrbach, Willy Römer, Egon Schiele, Joost Schmidt, Karl Schneider, Sascha Schneider, Rudolf Schwarzkogler, Ruti Sela, Fritz Simak, Sylvia Sleigh, Stelarc, Karl Sterrer, Baron Raimund von Stillfried, Szabó Benke Róbert, Szőnyi István, Tihanyi Lajos, Jan Toomik, Spencer Tunick, Uitz Béla, VALIE EXPORT, Vaszary János, Milisav Mio Vesović, Vető János, Bogdan Vladuta, Rudolf Wacker, Marianne von Werefkin, Edward Weston, Zelko Wiener, Artur Żmijewski
A kiállításhoz kapcsolódó programok:
Szabadegyetemi előadás-sorozat
2013. április 2. – június 11. között keddenként, 18.00 órai kezdettel a Ludwig Múzeumban.
Beszélgetések filmvetítésekkel
2013. június 15. – június 22. között a Művész moziban.
További részletek a múzeum honlapján.
LUDWIG MÚZEUM - KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM
Telefon: (+36 1) 555-3444, 555-3457 Fax: (+36 1) 555-3458
info@ludwigmuseum.hu, www.ludwigmuseum.hu
Nyitva: kedd: 10:00-20:00, szerda-vasárnap: 10:00-18:00, hétfőn zárva