Az 'esküdt szűz' ('Sworn Virgin') Albániában és a balkán más területein ismert kategória - azokat a nőket hívják így, akik már egészen fiatal korukban úgy határoztak, hogy életüket, a családnak férfi örököse nem lévén, a családi vagyon megőrzése céljából férfiként fogják leélni. Az évszázadokra visszamenő hagyománnyal rendelkező szokás alapjai az albán Kanun alatt élők jogrendjében gyökereznek. A Kanun az albán nép klánokba szerveződött korszakában szóban öröklődő szokásjog neve, melyet a XV. században kodifikáltak, de csupán a huszadik században jegyeztek le. Jill Peters fotós az utolsó esküdt szüzekről készített fotósorozatot - a Kanunról és az esküdt szüzekről szóló cikkben az ő képeit láthatod.
Jill Peters és Haki, az utolsó esküdt szüzek egyike, 2009, Albánia
A Lekë Dukagjini Kanun mellett hat későbbi változatot is ismernek. A névadó Lekë Dukagjini albán herceg által a 15. században kodifikált jogrendet főként Albánia északi és középső részén, valamint az albánok lakta környező területeken, így Montenegróban, Koszovóban és Macedóniában alkalmazták. Kodifikációjára ugyan a 15. században került sor, de alkalmazása jóval korábbra nyúlik vissza: az ekkor kanonizált gyakorlatot a bronzkor óta ismerték e területeken, néhány kutató szerint gyökerei az ősi illír törzsi jogban találhatók. A huszadik századig volt használatban, majd néhány elzárt település kis közösségében a kommunista rendszer bukása után ismét alkalmazni kezdték. Szerb kutatók szerint a Kanun jórészt a Dusán Kódexen alapul, mely a Szerb birodalom alapító jogi kódexe volt 1349-től, mely birodalom akkor magába foglalta Albániát is. A 15. században kodifikált ősi joggyakorlatot a 19. században írták le először, ez Shtjefën Gjeçovi nevéhez fűződik. Részlegesen 1913-ban, később, Shtjefën Gjeçovi halála után 1933-ban teljes egészében publikálták, angol-albán kétnyelvű változata csak 1989-ben jelent meg.
Jill Peters: Qamille
Az 1262 cikkelyt tartalmazó kódex 12 könyvre osztható, melyek a templomi szabályokat, a családra, a házasságra, a házra, az állatállományra, a tulajdonra, a munkára, a szállítmányozásra, a beszélt nyelvre, a tisztességre, a károkozásra és károkra, a büntetőjogra, a bírósági eljárásra, a mentességekre és a kivételekre vonatkozó fejezeteket tartalmaznak. A paragrafusok a hegyvidéki életmódot folytató nép minden jogkérdésére tartalmaztak alkalmazható szabályokat a gazdasági szerveződéstől a vendégjogon át a testvériség, a klánok, a határok és a család vonatkozásaiban is. A személyes és társadalmi érintkezés legfontosabb építőköveként és alapjaként a tiszteletet határozta meg és erre építkezett – a Kanunt mind a muszlim, mind a keresztény hit szerint élők alkalmazták. A Kanun legvitatottabb szakaszai a gyilkosságok megtorlására vonatkoznak, hiszen ismeri a Gjakmarrja, azaz a vérbosszú intézményét, így a jogrend szerint eljáró családok egyetlen első gyilkosság következtében szép lassan mindkét család minden férfitagját kivégezték. Mivel a helyi családok szinte máig nem igazán bíztak a központi hatalomban, a szabályokat igen sokáig alkalmazták, s a jogrend e része olyan szervezeteket hívott életre, melyek mediálni próbáltak az érintett családok között, az egyelten megoldás gyakran mégis az volt, ha a megfelelő korú férfiak nem mozdultak ki hazulról, mely a Kanun szerint védett terület, vagy elhagyták az ország területét. A jelenleg hatályos albán büntetőjogi rendszer természetesen nem ismeri és tartalmazza a Kanun egykori szabályait.
Enver Hodzsa tiltotta be a Kanun jogának alkalmazását, erőteljes nyomást gyakorolva és még erősebb állami rendőrséget építve ki, ám a kommunizmus bukása után néhány mikrotársadalmi közegben visszatértek a régi szabályok alkalmazásához, bár némely részük elveszett, ami félreértelmezéseknek adott teret.
Jill Peters: Haki
A Kanun négy alappilléren nyugszik, a legerősebb a már fent említett tisztesség (Nderi), a második pillér a vendégbarátság (Mikpritja), a harmadik a helyes magatartás (Sjellja), a negyedik a rokoni hűség (Fis) szabálya. Ismail Kadare számos regényében utal a Kanun jogának szabályaira, Barbara Nadel Mély vizek című regénye szintén a Kanun-ra épül, a Gjakmarrja szabályát dolgozza fel. Joshua Marston 2011-es The Forgiveness of Blood című filmje is ezzel foglalkozik a vérbosszúnak a családok gyermek tagjaira tett hatása felől mesélve el a történetet. A belga Dossier K. című filmben szintén fontos szerepet játszik a Kanun joga.
Az esküdt szüzek intézményét vélhetően részben éppen a Gjakmarrja eredményezte. A nőnek született, a társadalomban mégis férfi szerepet vállaló nők gyakran nevüket is megváltoztatják. Az esküdt szüzek felszabadultak a Kanun nőket elnyomó jogi szabályrendje alól – a Kanun szerint az asszony a férj tulajdonát képezi –, ugyanakkor biológiai nemüket véglegesen el kellett rejteniük és lemondani reproduktív jogaikról is.
Jill Peters: Lumia
Az esküdt szűz elnyerte a jogot és szabadságot arra, hogy szavazzon, vezessen, üzleteket kössön, igyon, dohányozzon, esküt tegyen, fegyvert tartson és nadrágot viseljen, melyek a Kanun jogrendje szerint hagyományosan csupán a férfiakat megillető tevékenységek voltak. A fiatal lányokat gyakran kényszerítették egészen fiatalon jóval idősebb, távolabbi falvakban élő férfiakhoz. Mivel az a család, amelyben nem volt férfi családfő, szabad prédának számított, ezt elkerülendő adhatta a fejét egy-egy fiatal lány arra, hogy esküdt szűzzé, ’burnesha’-vá válva átvegye a család irányításának szerepét és a társadalom előtt férfiként jelenjék meg. Hogy az átváltozást további külsőségekben is jelezzék, a bruneshák levágatják hajukat, férfi ruhában járnak, s néha nevüket is megváltoztatják, s addig gyakoroltatják velük a férfias gesztusok és hencegéseket, míg az vérükké nem válik. A Brunesha egyúttal szüzességi fogadalmat is tesz. Bruneshák még ma is élnek az albán hegyvidéken, bár kihalófélben van ez a hagyomány, ma már elavultnak tartják. Jill Peters fotós a ma még az kis albán hegyi falvakban élő utolsó néhány esküdt szűzről, Hakiról, Quamilleról, Hajdariról, Markról, Skhurtanról és Lumiáról készített egy kitűnő sorozatot, mely megtekinthető a fotós honlapján – mai cikkünkben ebből válogattunk felvételeket.