A BüdiPest Akciócsoport tagokat toboroz azok köréből, akiket zavar a főváros folymaatos légszennyezettsége, s akik tenni is szeretnének azért, hogy az EU vonatkozó direktíváit a kormány betartsa és betartassa. Az ezzel kapcsolatos első felhívást a csoport oldalán Vásárhelyi Gábor jegyzi, ezt adjuk közre mi is, arra biztatva mindenkit, csatlakozzon a csoporthoz, ha tisztább levegőjű városban, egészségesebb országban szeretne élni.
Vásárhelyi Gábor A szmog, pl. a PM10 ugyanolyan láthatatlan, de nagyságrendekkel sötétebb veszedelem, mint a hírhedt H1N1. H1N1-ben magyarországon eddig összesen kb. 120-an haltak meg, a légszennyezettséggel szoros összefüggésben, azaz PM10-ben pedig minden évben több ezren (lásd például itt), egyesek szerint több tízezren (ahogy ez a cikk írja). Emellett Magyarországon jelenleg minden negyedik ember asztmás (erről itt), aminek szintén okozója a légszennyezettség. A szmog lassan de biztosan öl, ellenszérumot nem kapsz rá, bemocskolja a várost, a falakat, a havat, a ruhádat, fekete lepelként rátelepszik mindenre, a tüdőd falára pont úgy, mint a házfalakra, onnan tovább akár a véráramba is. A házfalakat lefestheted, a tüdőd és az ereid falát nem. Megöl.
Budapest messze szennyezettebb, mint amit az EU direktívák megengednek. A javasolt maximum PM10 határérték túllépések száma például 2010. január 1-től ÉVI 7 nap lenne 35 helyett, ha nem kértünk volna haladékot 2011-ig a nehéz időjárási körülményekre hivatkozva és továbbra is csak igéretekkel, hogy majd most hozunk megelőző intézkedéseket. Mindazonáltal akár 7-hez, akár 35-höz viszonyítunk, Mo. éves szinten bizonyos állomásokon 150 szennyezett nap fölött mozog, idén február végére is több mérőállomás már 30/35 napnál tart az egész ÉVES keretből! Az EU már büntetéssel is fenyegetett, miközben a döntéshozóink semmi érdemlegeset nem tesznek, csak halogatják a határidőket és az intézkedéseket.
Szmog van, büdös van, folyamatosan szennyezett a levegő - ezt mindenki jól tudja, mérőműszerek nélkül is. Döntéshozóink és véleményformálóink a szmogról, mint tényről beszélnek, ami ellen nem lehet tenni. A szmogriadót ezzel szemben nem hogy nem rendelik el, de úgy állítják be, mint ami a városlakók ellen van és nem értük. A szmoghelyzet kommunikációja általánosságban, szmogriadó hiányában is aránytalanul hanyag a szennyezés által okozott károkhoz képest.
A szmoghelyzet megoldása rövidtávú, drasztikus intézkedéseket is követel, és hosszú távú jól kidolgozott stratégiát is. Mi első körben a szmoggal kapcsolatos általános véleményformálást, valamint gyors és hatékony, azonnali megelőző lépéseket szeretnénk. Ötletek jószerivel vannak a világban, más dolgunk sincs, mint példát venni és válogatni a jó megoldások közül:
Londonban: dugódíjat vezettek be
Koppenhágában: 200%-os adót vezettek be a hagyományos, nem elektromos autókra, és elindult a benzint kiváltó "elektronkút" hálózat kiépítése is. (Erről itt olvashatsz)
Oslóban: a város gépjárműforgalmának csökkentése érdekében a központban szinte minden utcában tiltva van a parkolás, a külsőbb területek pedig zónákra vannak osztva ár szerint, de alapvetően mindenhol jóval drágább a felszíni parkolás, mint nálunk.
Prágában: a belváros nincs lezárva az autók elől, mégsincs forgalom. A belvárosba egyszerűen nem éri meg autóval menni, mert rengeteg az egyirányú utca, az útvonalak kacskaringósak, a gyalogosok nincsenek elkülönítve, a parkolás drága és időben korlátozott (erről itt) stb...
Bukarestben: az elmúlt évek során vettek 1000 új buszt
Milánóban: szmoghelyzetben drasztikusan korlátozzák a gépjárműforgalmat, többek között páros/páratlan rendszám alapján
New Yorkban: épp füvesítik a belváros legforgalmasabb utcáit, tereit
További számos hasonló intézkedést és megújult, élhető helyszínt összegyűjtve itt találhatsz: carfree.com; wikipedia: az autómentes helyek listája
Összességében szinte mindenütt hatalmas lépésekkel fejlesztik a közösségi közlekedést, javítják a kerékpározás és a gyaloglás feltételeit.
Budapesten: SEMMIT SEM TESZNEK!
Elég a tétlenségből! Változtassunk!