Gordon Agáta Magdolna negyed programját folytatná az Irodalmi Centrifuga és Sanyi, a bagoly alkotója, Evu támogatásával, a Vodafone Felelősségvállalás segítségével a Lujza utcában leköszönő szerkesztőnk, Györe Gabriella. A program egyenes folytatása a Gordon Agáta által a Magdolna negyedben megkezdett munkának: a részletekről az
on olvashatsz. A sikerhez Te is hozzájárulhatsz, ha a facebook-on like-olod előbb a
Vodafone Felelősségvállalás oldal
t aztán
egyaránt. Céljaink elérése érdekében minden hozzászólást, kiegészítést, hasznosítható tapasztalatot, elméleti vagy gyakorlati segítséget szivesen veszünk. A cikkben a programot itt is közöljük, de az angyalkonyha blogon töbet is láthatsz, megtudhatsz.
Angyalkonyha – Terv
Az Angyalkonyha Gordon Agáta 2009-ben a Lujza utca és Magdolna utca sarkán álló Lujza utca 18-as számú házban megkezdett munkájának folytatása és kiegészítése. Az Angyalkonyha két munkaterülete: olcsó és könnyen hozzáférhető, rendszeres, napi egyszeri meleg étkezés biztosítása a programban résztvevő gyerekek részére, s a megismert családok segítése; valamint a gyerekek kulturális fejlesztése, beilleszkedésének, sikereinek elősegítése, önbizalmuk növelése. Olyan területekre szeretnék koncentrálni, melyek az iskolai oktatás kereteibe nehezen illeszthetőek bele, mégis jelentős eredményekkel kecsegtetnek.
A kultúra tanulásának folyamatában mind a saját kultúra hagyományainak elsajátítására, mind a környezet- és tárgykultúra elsajátítására hangsúlyt fektetnék. Egyes területeket saját tudásom alapján, az általam nem jól ismert területeket meghívott előadók segítségével mutatom meg. A napi, délutáni foglalkozások a rajzot, a mesét, a táncot és az éneket is a teljesebb önmegértés és önkifejezés lehetőségeiként használják. A cigány kultúra hagyományainak megőrzése és továbbvitele is célja a programnak. A résztvevő gyerekek naponta két-két órás foglalkozásokon vehetnének részt. Egy nap 2 ilyen foglalkozásra kerülhet sor az iskolaidő után, 6-7 gyerekkel. Néhány foglalkozás a csoportoknak együtt szólna. A programban 15 gyerek vehetne részt rendszeresen, s többen alkalmanként.
A fejlesztés egyik területe a számítógéppel kapcsolatos ismeretek átadása. Ilyenek a felhasználói szintű számítógép-kezelési ismeretek, az internet-használat, a web2-es, közösségi fejlesztések megismertetése és használata. Meghívott vendégek segítenék a flash-animáció és a rajzprogramok kezelésének megismerését is. E programrészhez a Kesztyűgyár Közösségi Ház gépparkját szeretném használni, melyről velük megegyezést kell kötni.
Kapcsolódó terület a fényképészeti alapismeretek élményközpontú átadása: a gyerekek családjukról készítenek felvételeket, életük egyes pillanatait mutatják be, vagy szabad témaválasztással egy kérdéskört járunk körül (alkalmanként más-más tematikával) – a program eszközigényét adományokból és saját forrásból szeretném fedezni. A fényképezés elsajátítása során a digitális képkészítés és képmanipuláció megismertetésén túl a kiválasztott helyszínekkel is az ismeretek bővítése a cél.
A rajzolás, kézműves-foglalkozások és a zenei ismeretek elsajátítása élményszinten történik: a rajzfoglalkozásokon a saját környezet és család rajzolásán át a meseillusztrációkig több témát is feldolgozunk. A különböző rajzpályázatokra nevezés a program része. Kézműves foglalkozásokon az újrafelhasznált tárgyakból és anyagokból készített alkotások kapnának hangsúlyt. A zene és az irodalmi művek is inkább a foglalkozások kíséreteként, a rajz vagy tárgykészítés alapjaként, érzelmek kifejezésére alkalmas lehetőségként jelennek meg itt.
Szellem és test egységének, a koncentrációnak fontos fejlesztő eleme a tánc is: az év során különböző technikákkal ismerkednek meg a részt vevő gyerekek. Vendégelőadók segítségével a kontakt-tánc technikák közül sajátíthatnának el néhányat, s olyan új mozgásformákkal is szeretném megismertetni őket, mint a Capoeira, a Zumba, a Nia, a maori masszázs, a jóga és a tai-chi – ezeken keresztül más kultúrák sajátosságairól is tanulnak. (A foglalkozásokat esetleg a szülők számára is megnyithatóak.)
Az önkifejezést segítené egy vagy két meghívott playback-színházi szakemberrel folyó munka, melynek során e színház eszközeivel mutathatnák meg érzéseiket és problémáikat, s kereshetnének rájuk gyógymódot. E munkát fontosnak tartom és heti egy alkalommal szeretnék rá sort keríteni a csoporttal. Az itteni eredményeket aztán előadás keretében a szülők és az érdeklődők is meg ismerhetik.
Források és érdeklődés függvényében a művészeti oktatás keretében havonta egy-egy alkalommal olyan művészeket, alkotókat, szakembereket szeretnék meghívni és bemutatni, akik cigány művészekként már kivívták művészi és társadalmi elismerésüket, s olyan szakmákat bemutatni, melyek az elmúlt évtizedekben veszítettek jelentőségükből, de rövidesen újra szükség lesz szakembereikre. Életútjuk és művészetük, hivatásuk bemutatásán keresztül a lehetőségek sokszínűségébe vetett bizalmat szeretném erősíteni.
A programot kéthetente hétvégi közös kirándulások egészítenék ki, lehetőség szerint egy-egy szülő részvételével. A túrák vagy csoportos múzeumlátogatások vezetéssel zajlanak, ezek során uzsonnát szeretnék biztosítani a résztvevőknek. Egy-egy alkalommal gyár- és üzemlátogatások is lesznek. A folyamatot és eredményeit a blogon dokumentálom.
Az Angyalkonyha a Gordon Agáta által a Magdolna negyed e pontján indított program folytatása, abban az általa kialakított kapcsolatokat is hasznosítva haladhatnánk, az Irodalmi Centrifuga Alapítvány céljait szem előtt tartva a gyerekekre koncentráló programmal közösen tovább.