"Ki vagyok én? Könyv Kata, főleg festő. Azon kívül szabadat és igazat szerető 28 éves nő." A Tat galériában rendezett kiállításáról ír Deák Csillag és Kölüs Lajos. A kiállítást január 15-ig látogathatod meg a Taton, egyúttal örömmel tudatjuk, hogy a Deák Csillag - Kölüs Lajos párosnak Fókuszváltás címmel megjelent, művészeti írásaikat közreadó kötetét 2013. január 10-én (csütörtökön) 18 órától mutatják be a Petőfi Irodalmi Múzeum Vörös termében - ha szereted nálunk megjelent kiállítás-szemléiket, ajánljuk figyelmedbe a kötetet is!
UPDATE!
KÖNYV KATA ÉS KÖLÜS LÁSZLÓ ÁKOS 2012-ES BARCSAY-DÍJASOK KIÁLLÍTÁSA A SZENTENDREI BARCSAY-GYŰJTEMÉNYBEN JANUÁR 14-ÉN 17-TŐL MÁRCIUS 17-IG.
Deák Csillag: Gáz
A Tat Galériában gáz van. Vagy nincs. Ami nincs, azt nem kell mérni. Csak mérlegelni lehetne. Könyv Kata festményein van gázóra, vagyis az sincs. Megfojtva, nejlonzacskóban, leplombálva pihen haszontalanul. Nincs többé meleg, és főzés. Fejünket sem dughatjuk a sütőbe, megengedve a gázt, mint Silvia Plath. Magunkra se robbanthatjuk a házat. Akkor nincs is olyan nagy baj, csak éppen gáz van.
Hatalmas vásznon dicsőítjük a gázórát (Na, mondd csak, ugye nem történt semmi, 2012), a fejünkre nőtt, vagy mi nagyítottuk istenné, hogy betöltse a teret, áldozzunk neki? Ráaggatva mentőkutya Svájcból, nyakában a vöröskereszt, elsősegély. Kinek? Aranymalac is őt díszíti, nem a kutyát, hanem a hatalmas gázórát. Vajon mit mér most? Ketyeg, fogy a gáz, az időnk. A CD lejátszó 19:56-ot mutat, de ez csak egy pillanat, múló másodperc, áram van, a villanyóra nincs lekapcsolva, tudjuk, majd ugrik a szám és bekövetkezik 19:57 és 58 is lesz, de még milyen (Emlékmű, 2012).
Az Ellenség is hallja, 2012
A búgócsiga minket hallgat. Le. (Az Ellenség is hallja, 2012). Szentjóby Tamás tégláját tehetnénk mellé, hadd szóljon a Csehszlovák rádió. Kettős lehallgatás, kihallgatás, a tenger nincs jelen, de hallható, és a szomszéd sincs jelen, mégis hallani fogják, ha bekapcsolják a lehallgató készüléket. Könyv Kata lefokozza és tárgyiasítja a lehallgatást, személytelenít, csak közvetve idézi meg a lehallgatót és a lehallgatottat.
Gázóra orchideával, 2012
Idill is van, a gázóra elé orchideát teszünk (Gázóra orchideával, 2012), csak sejtjük, hogy ott van, és akkor gáz van, van gáz. Nem tudjuk a történet végét, valami félelem lappang ezeken a képeken. Malacunk is van, aranymalac, nem falta fel senki, megdicsőült, aranyos lett, kifutón grasszál, és felnéznek rá, a napra lehet nézni, de rá nem, azért kell a napszemüveg (Napfogyatkozás, 2009), de így is vakít, Nem aranyborjú, aranygyapja sem lesz, nem csak gáz van, bálvány is van és ez is gáz, akárcsak a mézesmadzag, toronymagas, kinetikus, forog, elhúzzák az orrunk előtt, cseppen, aranylóan mézezi a madzagot, nyomot hagy és mégse fogy el, mégse fogy ki a méz, a mézesmadzagság perpetuum mobiléje, never ending story (Az Önmézező, mobilszobor, 2010-2012).
Napfogyatkozás, 2009 (forrás)
Akárcsak a család, a hímzett házi áldással (Házi áldás, 2012), hímeznek-hámoznak, hol békesség ott család, hol család ott békesség és áldás, megáldotta őket a jó isten, széttört üvegcserepek, a gyűrött hímzés már nem falvédő, családvédő, leszálltunk a falvédőről, a földre. Hova lett az áldás, lesz még valaha falra függesztve, vagy örökre fel van függesztve? Nem tudjuk, csak a végső eredményt, a szilánkokat, az üvegcserepeket látjuk. Áldás nincs, család sincs, csak gáz van, de lehet, hogy már gáz sincs.
Házi áldás, 2012
A gázóra áttetsző nylonzsákban fulladozik (Zárolt gázóra portréja, 2012), nem kap levegőt, nem kap gázt, nincs is gáz, valaki lekapcsolta, megszüntette a meleget, se ebéd, se meleg lakás, csak végtelen hidegség, a hímzett terítő kék-hideg betűi égetnek, az óra ósdi széken, megbüntetve, megfojtva szégyenkezik. Talán idős emberek nem tudták kifizetni a magas számlát, ez ma normális, az nem normális, hogy valaki ki tudja fizetni, mert a gáz megfizethetetlen, gáz van és még sincs gáz.
A gázóra mégis akkora mint egy ház, a gázóra lett a ház, benne lakunk, vagy ő lakik bennünk, melegítjük magunkat gáz nélkül, kalóriánk van. Fűtőértéke minden élő testnek van, ezzel gazdálkodhatunk, mérhetjük hőemelkedését, láz és nem gáz, rímel, nekünk is van óránk, de nem ezt méri, csak a fogyó időt, és ez gáz, mert fogy, mint minden természeti erőforrás, Mi is azok vagyunk, erők, források, víz sincs, gáz sincs, levegő sincs, gázóra van, meg nincs is, befogják a száját, a szánkat. Ne csodálkozzunk, csodálkozzunk rá a képekre. Az emlékkönyvön rekesz, berekesztve minden, miközben mégis könyv. Könyv Kata. Olvassátok.
Kölüs Lajos: Gázcsap(ás)
Könyv Kata képeit járom körbe a Tat Galériában. Realistán és expresszíven megfestett tárgyait figyelem, mennyire beszédesek. Hitchcock egyik képen sincs jelen. De elképzelem, hogy a látottak alapján történetet mesélne, gáz van, senki, semmi sem az, akinek, aminek látszik, felidézve Salvador Dalí álomjelenetét.
Ecsetmosás, 2012
Könyv Kata gázóráin nincs éles fény, tompa színek, zöld, piros, akár egy kártyalap színei, csak most senki sem jósol ezekből, a jövőt ismerjük, már számolunk a jövővel, mert számokba foglalható, mérhető, miért és mennyit fizetünk holnap, de lehet, hogy holnapután többet. A hiány nem a gáz hiánya, nem attól félünk, hogy kifogy a gázenergia, és ismét fával kell fűtenünk. Mi fogyunk ki a világból, mert nem tudjuk megfizetni, amit a gázóra mér. George Cukor Gázlángjában egy nő épelméjűsége forog kockán, kérdőjeleződik meg. Könyv Kata nem vonja kétsége épelméjűségünket, éppen racionalitásával képes hatni ránk. Ez csak egy mérőeszköz, és méri a mérhetetlent. Formát ad a határozatlannak, a kezdetlegesnek, és elénk állít egy határozott világot, a gázórák világát, és azok világát, akiknek számít, mit és mennyit mutat a gázóra.
Zárolt gázóra portréja, 2012
Húsba vág a Húskönyv 2012, mintha Rimbaud-t olvasnánk, a Napfény és húst, a vörös szín uralkodik, a vér. Élvezet és fájdalom kettőse fonódik egybe. Látom a hentes és mészáros arcát és papírját, amelyre feljegyezte, ki milyen értékű húst vásárolt. „Tisztelettel kérjük, hogy a havi vásárlási összeget minden hónap első napjaiban kiegyenlíteni szíveskedjék. Bevásárlásnál a könyv mindig elhozandó.” Heim József Bevásárlókönyvéből való az idézet. Hitele volt a vásárlónak. A Húskönyv mellett az Emlékkönyv 2012 áll, piros szalaggal rögzítve, a kinyitott könyvön titokrúd, lezárja, védi. Más emlékkönyvébe beleolvasnánk? És ha üres az emlékkönyv? Vagy teleírjuk az emlékkönyvet? Befejezett és befejezetlen lehetőségek. Újraértelmezzük a titkot és az emléket? Könyv Kata még a dal előtt van, nem mondhatja: Kapcsos könyvem bezárva (Arany János: Dal fogytán). Hol van a bűn és a szorongás, és hol van a kiválasztottság, az öröm? A titok vonz és nyugtalanít is, ott van az álmunk, ott van a véghezvitt és véghez nem vitt tett, amitől félünk, amitől rettegünk, megtudják, kitudódik. Rejtegetjük, maradjon ismeretlen mások számára. Nincs bizalom, nem bizalomra épülnek a kapcsolatok. Könyv Kata visszaidézi a múltat, a mába helyezi, ezzel kap új kontextust a tárgy, egy intimebb dimenziót. Csak sejtjük, hogy itt most szerelemről, szexualitásról is szó lehet, a titokrúd és a rudat tartó kétágú villa okán.
Emlékmű, 2012
Az Árnyékszemélyiség, 2012 rossz cím. A tömbös árnyékarc nem ad semmi többletet a látható arcnak, amely elkeseredettnek és reménytelennek tűnik, látszik rajta a csalódás, a veszteség érzése és a megtapasztalás kínja. A zilált haj rendezetlenségével szemben az árnyék haja rendezett, maga a tökéletes nyugalom. Van Gogh almája, 2012 gránátalmája egy róla elnevezett italmárkára utal. Warhol pop artját (Campbell's Soup Cans, konzervdobozát) idézi meg, allúzió a kép. Az Ecsetmosás, 2012, az Ecsetmosás II, 2012 a trivialitásával hat, túlzottan egyértelmű az asszociációs tere, ezért a befogadás elé nem emelkedik semmiféle akadály, se jó, se rossz. Hege papa, kortárs fotográfus portréja, 2012 is allúzió, Van Gogh töprengő alakját idézi meg, mintha az ő keze is, harmadik kézként fogná a fényképezőgépet.
Hege papa, kortárs fotográfus portréja, 2012
Könyv Kata kiállítása egységes, akárcsak színvilága. A képek tárgyiassága egyszerre hűvös és expresszív, akár tárgyról vagy emberről van szó. Könnyedén hoz létre alakzatokat, tölti ki a számára adódó teret és időt. Nincs gáz. Látjuk, hogy nem színtelen és szagtalan, saját és erős, nyitott és konkrét világ, szubjektív és szuggesztív is. E sajátos világ elfogadására ösztönöz.
Könyv Kata kiállítása: Mondd, csak, ugye nem történt semmi?
2012.12.12. – 2013.01.15
Tat Galéria
1052 Budapest, Semmelweis utca 17.
****
Könyv Kata magáról:
Ki vagyok én? Könyv Kata, főleg festő. Azon kívül szabadat és igazat szerető 28 éves nő. A művészet, mint az élet tükre, sokkal inkább érvényes világ számomra, mint az ún. mindennapi realitás. A különleges találkozások, szituációk, együttállások, úgy kísérnek utamon, mint az árnyékom. Ezt be lehet tudni szórakozottságomnak is, vagy keresni lehet egyéb összefüggéseket. Felismerésekről van itt szó, amik akár a reggeliző asztalnál, vagy a barátnőm előszobájában, a beburkolt villanyórája láttán törnek rám. Ezek az izgalmak, különleges szépség élmények indítanak újra és újra, arra, hogy fessek. Hittel alkotok, a művészetben hiszek.
*****
A Petőfi Irodalmi Múzeum, a Magyar P.E.N. Club, a Hanga Kiadó és a FILTER Írócsoport tisztelettel meghívja Önt és kedves barátait
FÓKUSZVÁLTÁS
kétszer huszonnyolc írás a kortárs művészetről
címmel
DEÁK CSILLAG és KÖLÜS LAJOS
közös könyvének bemutatójára
és az azt követő koccintásra
2013. január 10-én (csütörtökön) 18 órától
a Petőfi Irodalmi Múzeum Vörös termébe
(Budapest, Károlyi M. u. 16.).
A kötetet bevezeti:
Temesi Ferenc
a Magyar P.E.N. Club alelnöke
Közreműködik:
Fekete Jenő
akusztikus gitár
Az est házigazdája:
Turczi István
a Magyar P.E.N. Club főtitkára
A helyszínen kedvezménnyel megvásárolható könyvet a szerzők az est után jó szívvel dedikálják.